D&D 5e DM tips

30/07/2022 kl. 01:40 #21
Aldrig sig nej. Forklar hvorfor noget er svaert i stedet for. #15 Helt enig som DM/GM har jg tit fortalt min spiller at der er frit spil paa all hylder. jeg lever verdenen de kan tumle sig rund it men da kan goere som de vil de skal dog vaere opmaerksom paa at omevndt, saa forsvare jeg dem ikke imod konsevekvenser af deres handlinger. hvis de splitter op og er nu for svage eller ikke kan fortsaette er de op til dem at backtracke
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
- Sven Bent
31/07/2022 kl. 06:17 #22
#17+19 Faktisk er noget af det vigtigste som DM og spillere, at forventnings afstemme i forhold til hinanden. Derfor bør man altid holde en session zero. En session før man starter spillet, hvor DM snakker overordnet hvad han tema han ligger op til. Her får spillerne lidt info om ikke kun tema, men også generel viden om verden, geografi, guder - ting som er alment kendt. Måske også en forsmag til noget af plottet. Er der lande i krig, har der været en katastrofe, er guderne gået amok osv. Og her plejer jeg som DM at give spillerne deres regler for char. creation. - er der racer eller classes som ikke er tilladt. - er der homebrew regler som afviger fra normalen. - hvad type fantasy snakker vi om - high/low, meget eller lidt magi - er verden ændret mht. til normalen? - og info om at - uanset hvad du har af baggrund, så skal din char have en årsag til at være taget til X by, eller være med på X skib, eller ville rejse mod X egn. De skal forberede en baggrund som inkluderer hvorfor de vælger at tage på eventyr, rejse, er på flugt, er på jagt, eller anden årsag til at de er hvor de er, og er på vej et sted hen. - og på session 0 kan man også ligge grundformen for char creation - rulle stats hvis man gør det osv. Man kan aftale at måske kender gruppen allerede hinanden, er venner, bekendte, familie eller bare fra samme by eller egn måske. - Jeg plejer også at udstikke en regel om at alle skal lave deres karakter, med et teamwork mindset. Men det er nok bare mig - Jeg gider ikke en gruppe som spiller mere mod hinanden, end med hinanden. Jeg synes D&D er mere hygge, når gruppen holder sammen, og så skal jeg sgu nok sørge for at de for masser af udfordringer :) Efter session zero, bør spillerne være ombord på præmissen for eventyret. De har alle en årsag til at mødes hvor eventyret starter. Det letter starten lidt. Session 0 er altid vigtig, men det er jo op til den enkelte DM hvad den skal indeholde.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
31/07/2022 kl. 06:36 #23
Add til #21 - Session 0 skal naturligvis også indeholde feedback den anden vej. - Hvad ønsker spillerne sig - DM skal jo huske, ikke at lave eventyr til sig selv, men til spillerne. - Hvilke forventninger har de - måske ønsker de mere RP og mindre combat, end DM forventer? Og det er jo også her forventnings afstemningen foregår.. for hvis nu DM havde planer om et horror-undead setting med low magic, et survival campaign, men spillerne mest ønsker sig et high magic/high fantasy, hvor de kan blomstre i deres helte roller og bekæmpe monstre og tyranner - så er der jo lidt at snakke om :D - Session 0 kan godt holdes 2 gange, hvis man som DM laver sit eget eventyr. Så en session tidligt i forløbet, netop for at høre spillernes ønsker, som man så nemmere kan inkludere i eventyret. Kunne ikke edit #21, så måtte lige poste denne tilføjelse, som man jo ikke skal glemme :)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
01/08/2022 kl. 11:59 #24
Starter Kit bestilt. Hvilke DM tools anbefaler i? Obviously en eller anden DM screen. Nogle gode 5th Edition screens allerede derude? Eller er det bedre bare at bygge en selv så man også sætter sig ind i det info man sætter op på den?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
01/08/2022 kl. 13:48 #25
#23 Evt. kan du bruge en laptop til kort mv. og så behøver du reelt ikke en DM screen.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
01/08/2022 kl. 15:20 #26
#23 Tillykke med første skridt ind i en dejlig verden. DM Screen er jo optional, men dejlig som begynder. Den er mest til for 2 ting. 1 - så spillerne ikke kan se de noter du tager, og se dine terninge rul. Det er en accepteret ting, at DM ruller bag skærmen, fordi det giver dig frihed til at fifle lidt med rullene. Nogen gange vil du måske skåne spillerne, andre gange har du brug for de lige får en overraskelse. Som DM bruger du terningerne's resultat 90% af tiden, men ind i mellem så bestemmer du selv, fordi det giver en bedre historie. 2 - Skærmen giver dig en væg hvor du kan have hjælpe noter, huskesedler og tabeller til diverse. De kan købes færdige, og er ofte tematiseret til specifikke færdige eventyr. Mange laver dem selv. Nogen DM'er som mig, har det på en laptop i stedet. Men jeg har stadig en væg til at skjule DM siden. Andre gode tools. Du kan kigge på dndbeyond. Det er et tool til flere ting. Mest til at lave character sheets - hvor den gør det mere overskueligt at styre sin karakter som spiller, og den regner en masse ud for dig. Alle mine spillere bruger det. Som DM kan du købe regelbøgerne derinde i stedet for i bogform. Du kan så oprette dit campaign, hvor spillernes charactersheets er samlet. De kan se hinandens char, pånær baggrunde, og du kan som DM se alt, og rette alt. Og sidst men ikke mindst, så er dndbeyond super til at slå alt op i reglerne, hvis man har købt bøgerne. Så er alt med monstre, magic, spells, racer, classes, feats osv lige til at gå til. Det er gratis for spillere at have op til 6 char sheets - som DM kan man købe en licens, som giver flere tools. - dndbeyond er et godt tool - men som nye spillere, så vent - lær spillet på pen&paper.. Det oldschool er ofte den gode vej ind. - Men du får hurtigt brug for 3 bøger. Players Handbook til spillerne, DM Guide til DM, og Monster Manual til DM. D&D kræver ikke andet end reglerne, fantasi, papir og terninger. Men du kan købe dig fattig i tilbehør. Noget af det populære er: - Figurer - der er tusinder, og det er en dyr hobby.. Man kan spille helt uden, brug tokens i stedet til at markere hvem der står hvor. - MAP - det er ikke 100% nødvendigt med et map til battles. Nogen spiller med "Theater of mind" så de beskriver kampene med ord, uden at have kort og figurer. Det er dog svært for de fleste. Så map og markører er dejligt. - Monsterkort og Spellkort. - Man bliver ofte træt af at slå spells og monstre op i bøgerne. (derfor jeg er glad for dndbeyond) - men man kan også købe dem i kort form, ala spillekort størrelse med beskrivelserne på. Lettere overblik. - Terninger skal man have. Mindst 1 af hver, og helst 2D20, og 6D6.. Alle spillere bør helst have egne terninger. Og de fleste begynder ofte at samle, så de har flere sæt..
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
01/08/2022 kl. 20:05 #27
Ohh hell - lang post inc. :) Jeg spillede AD&D i 80'erne, og droppede det efter 3-4 år, men har nu spillet ca 5 år med D&D 5e. Er super hooked, det er min store hobby, og giver en masse social hygge med venner og nye venner. Jeg DM'er 3 grupper pt. alle i Curse of Strahd, som er et eventyr for lidt mere erfarne spillere og DM. Kan anbefale dig at starte med Lost Mines of Phandelver (men kør første goblin encounter og cave lidt forsigtigt, det kan være en party killer) Vi spiller live hos mig. Mht. dit spørgsmål med beskrivelser.. Sørg for at kende dit eventyr og lokationer. Men hav meget gerne nogle billeder til spillerne. I mine grupper bruger vi Discord, hvor vi har en tråd til resume, som spillerne selv skriver efter hver session, og en tråd til "handouts" hvor jeg smider billeder ind til dem efter session, så de har lidt visual aids. Youtube D&D. Dungeon Dudes er ikke mine favoritter. Tjek: https://www.youtube.com/user/mcolville - Nok en af de bedste D&D youtubers efter min mening. https://www.youtube.com/c/theDMLair er god, men han går lidt for meget all in på homebrew, så tag det med et gran salt. https://www.youtube.com/c/Taking20 - laver en del gode videoer Og hvis du ikke kender Critical Role, så find et par gange om ugen du kan se D&D serie med 4 timers afsnit, for det her er guld! - Start med sæson 2, der er et helt campaign de har kørt færdig. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2 Mht til lyd Spiller altid med flere kanaler åbne - kører musik i en, og så lydeffekter i en anden. Lydeffekter: https://tabletopaudio.com/ - brug soundpad oppe i højre hjørne. Til musik og ambience bruger jeg ofte ham her https://www.youtube.com/c/SwordCoastSoundscapes Men generelt har jeg eh youtube åben, og så søger jeg bare på den situation man står i. "Demon combat music" - eller "D&D tavern ambience" - så ofte kører jeg musik on the fly. Og du kan google alt i tabeller til vejrforhold osv. Eller lave dine egne, som passer til dig og dit spil. Men husk at beskrive det gruppen oplever - og inkluder helt sikkert lugt og lyd. - det improviserer jeg altid. Jeg spiller på 55" TV skærm, som spilleplade til combat. Det virker ret godt, og giver ekstra indlevelse med animerede maps. Vi bruger figurer, hvor jeg samler amok og har en kæmpe samliling. Så meget at jeg altid har dubletter i overskud, som jeg sælger brugt. Sig til hvis den slags har interesse. Det var lidt fra mig. Håber det kunne bruges.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
01/08/2022 kl. 20:05 #28
D&D 5e har jeg spillet meget de sidste 5 år, og DM'et i 4. Kører pt. som DM for 3 grupper hjemme hos mig, hvor vi spiller Curse of Strahd. Jeg bruger altid ambience lyd og musik. Har ofte 1-3 youtube faner åbne, og har mine playlister samlet derinde. Her er et par anbefalinger: https://www.youtube.com/c/MichaelGhelfiMusic https://tabletopaudio.com/ - Den sidste bruger jeg meget - specielt oppe i højre hjørne, "Sound Pad" så du kan sætte din egen stemning. Der er mange gode youtubere. Og man kan ikke snakke D&D på YT uden at nævne Critical Role. Man skal ikke se dem for reglerne, men for storytelling og roleplaying. Hvis det er nyt for dig, så start med deres 2. campaign "The Mighty Nine". der er 700+ timers underholdning, og det kan høres som podcast. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2 Jeg samler de officielle figurer i stor stil, så meget at jeg altid har dubletter til salg, hvis nogen mangler. Ligeledes, bruger vi digitale maps, på et TV som battlemap, så hvis man vil ha gode råd til det, så sig til. Hvis du er ny DM, så kør "Lost Mines of Phandelver" - det er en god D&D intro. Andre YT kanaler: Matt Colville er en D&D rock-stjerne.. Man behøver ikke meget mere end ham. https://www.youtube.com/user/mcolville https://www.youtube.com/c/Jorphdan ham her hørte jeg meget, da jeg ville lære mere om Forgotten Realms og Faerun verdenen. Ellers spørg =)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
03/08/2022 kl. 11:47 #29
+1 på alt hvad woOOoooOOOoot toot skriver. En yderligere god erfaring jeg vil dele er, at hvis du har tænkt dig at dit eventyr skal have en "main badguy" (eller goodguy), som spillerne rigtig skal have motivation til at interagere med, så sørg for at introducere ham/hende/den meget tidligt i eventyret. Gerne session 0. Lad spillerne møde ham. Selv hvis han er level 20 og de er level 1, så lad ham tæve dem til blods og tage dem til fange, eller redde dem fra en trussel de ikke selv kan håndtere, osv. Ikke så meget en D&D specifik ting og mere bare general storytelling, men det er så utroligt effektivt en ting at gøre, i modsætning til at lave en Big Bad Boss Guy som spillerne kun hører om, og først møder sent i eventyret. Den fejl har jeg begået et par gange, og det var tydeligt mærkbart at spillerne slet ikke havde motivation eller interesse i en NPC, som faktisk var ret dyb og interessant, fordi de aldrig fik mulighed for at interagere med dem fra starten. Er din kampagne centreret på at spillerne skal jagte og besejre en mægtig drage? Så introducer dragen i første session ved at lade den angribe og brænde en landsby ned som spillerne har brugt et par timer på at hjælpe og lære indbyggerne at kende. Er det en kampagne, der omhandler en korrupt konge, som spillerne skal aftrone? Så hav kongens elite garde tage spillerne til fange og møde kongen i tronsalen, hvor han beordrer sine soldater at tæve spillerne ned til 1 hp og så smid dem i en mørk og kold fangecelle under jorden, som de kan undslippe fra. You get the idea. Stort set alle film gør det samme; de introducerer helten og skurken inden for de første 10 minutter eller mindre. Super effektivt story telling som kan hjælpe dig som DM rigtig meget.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
03/08/2022 kl. 15:25 #30
Bare pas på de ikke finder en snedig måde at dræbe skurken på og afslutter kampagnen, inden den er begyndt :)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
04/08/2022 kl. 05:42 #31
Tak for de mange gode råd! Der er uden tvivl en del jeg kan bruge når jeg skal lege DM fremadrettet og som jeg vil tage med mig! Jeg ville egentlig gerne kommentere mere konkret, dog er jeg lidt hængt op på tiden. Jeg skal samles med 3 venner her i weekenden hvor vi skal lege med D&D. I den forbindelse har vi brugt de sidste mange uger på at drøfte karaktervalg osv, så vi er alle ret hyped omkring det :D Vi kommer til at starte op med LMoP, hvortil jeg har udskrevet (og lamineret) et par maps fra eventyret (kapitel 1+2). Er der nogle af jer som har erfaring med en god måde at anvende "fog og War" på et fysisk kort? Jeg tænkte på at dække det med papir og så gradvist åbne op, dog risikerer jeg at åbne for meget op ved en fejl hvis noget papir flytter andet osv. I virkeligheden er det måske en bedre idé blot at tegne kortet i hånden, efterhånden som spillerne kommer ind i en dungeon? Men fedt at se at der er andre som nyder D&D her. Hvor holder i til i landet? Vores gruppe er spredt Syddanmark/Fyn. Vi samles i Vejle.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
http://konsolting.blogspot.com/
04/08/2022 kl. 16:10 #32
Undskylder for spam.. Ved ikke hvad der har bugget op, og I ser det samme som mig? Men efter #25 dukker pludselig mine gamle #1 og #5 op, som jeg prøvede at poste i starten, som drillede mig. Meget mystisk.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.