Hjemmets: Tulip Impression compact(Socket 3 AMD-486 DX2 66MHz) med hele 4MB via 1 stk SIMM RAM modul (1994)
Min egen: Selvbyg (Socket 7 AMD-K6 200MHz) Med hele 32MB via 2 stk 16MB EDO RAM moduler (1997)
Hvor meget RAM havde hjemmets/din første x86/64'er?
4MB var hvad vores første rigtige PC havde. (Commodore 64/amiga tæller ikke :D)
Jeg husker stadig hvor meget det betød da vi opgraderede den til 8MB i stedet, Wing Commander (3?) kørte meget bedre efterfølgende!
Det kan jeg sgu da ikke huske. Er du klar over hvor gammel jeg er, og hvor meget alkohol der er røget gennem min krop sidan da?
Min første pc var en Commodore 386sx tror jeg den hed og den var på hele 25mhz. Så vidt jeg husker havde den hele 4mb RAM og en HDD på 120mb.
[quote quote=44946](Commodore 64/amiga tæller ikke[/quote]
Gu gør de da så, meeen holder den til x86'ere...oki?
RAM udvidelse til Amiga 1200 i 1994 var vanvittig DYRT(i syd-vest Jylland) - husker Jeg!! ..måske ligefrem derfor, jeg blev en forræder :-O
120MB Conner IDE Harddisk i sommeren '93 var slem nok (0400-0900 Jorbærplukning)
^bevares!? ..plukkede jordbær igen i sommeren '95...16 MB RAM modul til den skide Tulip. (EPIC 20MB RAM)
OG JA! RAM gjorde hurtigere dengang (Suk) Kunne have nøjes med bare 4MB mere...
Dette svar blev ændret 3 år siden af StultusX2.
Vi var med på 386-vognen og den havde 4MB ram (som vist nok var max på den serie).
Dengang rodede jeg en del med at loade så meget i upper memory som muligt for at give plads til spil i lower memory (Det var i DOS).
Jeg kan dog ikke huske hvilke spil der var de første på den spand.
Hjemmets første var en 383, 25 MHz med 4 mb ram og 1 mb grafikkort hukommelse.
Dertil en beefy 80 mb disk :-)
Har stadig kvitteringen på den et sted.
https://imgur.com/a/9flzskO
Min første var en 286 mindes ikke hastigheden men opgraderede den fra 2 mb til 4 mb. På det tidspunkt benyttede man ikke ram slots. Så fik 8 løse chip som måtte presses ned i hver sin sokkel?
Første PC var en Intel 80386EX 16Mhz med turbo til 20Mhz med 2MB RAM, fik dog hurtigt 6MB i den. Og nu kommer nogle folk "Det kan man ikke" WRONG ! Det kan/kunne man godt, men det var ikke let at få til at virke, samt man misset en del i setupet, men kort sagt, var det at man skulle sæt det op i HIMEM.SYS. Jeg fik ca. 5 gode MB ud af det.
Pentium 166 MHz. 8mb ram tror jeg. Spillede quake. Det var for fedt…
Tror vores 383'er havde 2 MB ram
så købte min far 4 MB ram mere i bilka, på et tidspunkt... jeg ved sgu ikke om det gjorde en forskel.
men jeg kan huske at vi skulle starte computeren op i dos, for at kunne køre nogle enkelte spil. Hvis de blev startet inde i windows så kørte det af helvedes til. (Det var bl.a. spil som Descent og might and magic 4 eller 5.
jeg var dog primært på konsollerne den gang, og spillede nintendo (NES og SNES og senere N64 og en PS1)
men da jeg så i slut 90erne købte min egen pc, så havde den vidst 256 MB ram (pentium 3, 733 Mhz)
den efterfølgende pc jeg købte (lige omkring da warcraft 3 udkom) havde 512 MB ram, som senere blev opgraderet til 1024.
Der var fanme ikke meget hardware at rutte rundt med dengang.
Min første PC var sådan en samlet Olivetti med 286. Kan ikke engang huske hvor meget ram den havde, men det kan ikke have været meget. 80 MB harddisk. Hold nu kæft en lorte maskine. Jeg købte Windows 95 til den og installerede det fra floppy. 13 stks. kom det på. Det var nærmest umuligt at installer på en 80 MB hd, men det endte med at lykkedes for mig. Jeg kom dog til at ødelægge en af floppierne. Windows sagde til mig at jeg skulle unhapse skrivebeskyttelses dimsen på en af diskene fordi den ville skrive på den. Det gjorde jeg så, og så ødelagde det original disken. Jeg kontaktede MS og efter mange lange snakke og møje og besvær så sendte de fanme en ny udgave af den disk der var blevet overskrevet. Der var ikke meget plads at lege på da det endelig blev installeret. Virkelig en lorte maskine.
Det er da umuligt at huske.:D
Vi havde maskiner før det (bl.a. en Apple med det kulørte logo), men ellers husker jeg en Logitech eller Amitech, der havde en processor på 200 MHz. I år 2000 blev den skiftet ud med en Compaq med 600 MHz og et GeForce 2 grafikkort. Mere husker jeg sgutte fra den tid.:D
486sx eller dx
33 eller 40 mhz
4MB ram
60 eller 80mb hdd
Så’en som jeg lige husker det.
Der skulle ihvertfald bruges bootdisk for spille shareware versionen af Doom. Kan ikke huske om Ultima 7 også krævede det.
368SX, 16 MHZ, 40 MB HDD, 2 MB RAM. Senere opgraderet til 4.
Den første var en IBM 5150, med 16kb ram, cga grafik, 5.25" floppy og ingen hdd.
WOW.... 16Kb RAM. Så skal jeg over i C64 før jeg kommer bare noget derned af.