Halløjsa!
Svigerfar skal have ny telefon - det er en gave fra os, så budgettet er begrænset. Tænker noget i retning af 1000-1500 kr.
Ville gerne købe en iPhone da vi selv er på det økosystem og det er meget sværere at installere alt muligt junk (en reelt problem).
Billigeste tlf fra Apple er dog sådan lige omkring 3500 kr kan jeg se. Brugt tlf er ikke noget jeg sådan lige er hooked på da svigerfar bor langt fra os og ikke er mobil (haha...)
Jeg er totalt noob til telefoner og ved nada om hvad der sker på det markede.
Hvad ville et godt bud være?
Selv har jeg lige lynhurtigt kigget på en Samsung A14 som ligner en fin mobil til prisen?
Forslag til billig mobil tlf
Skulle det være Android, ville jeg kigge mod Nokia. F.eks G22 modellen. Helt ny model der kan købes for omkring 1300,-.
https://www.nokia.com/phones/da_dk/smartphones
https://www.elgiganten.dk/product/mobil-tablet-smartwatch/mobiltelefon/nokia-g22-smartphone-464gb-gra/608442
De nye Nokia modeller kan man købe et kit til udskiftning af skærm og bagside, skulle uheldet være ude. Dette koster omkring 30-40 euro, og der medfølger værktøj i disse pakker. Dermed kan man selv, inden for ganske få minutter (har selv haft det til test), skifte skærm og bagside på telefonerne.
Det skal siges at kvaliteten på Nokias enheder er betydeligt bedre end prisen indikerer. Desuden kører de Android One, og får dermed opdateringer som de første, sammen med Pixel enheder, og er ikke fyldt med bloatware.
Dette svar blev ændret 3 år siden af Johbe.
[postquote quote=55655]
Er selv, privat, til iOS enheder, så er enig. Men inden for den økonomiske ramme, og når det ikke må være brugte enheder, er det, som du selv skriver, ikke opnåeligt :(
Hvad er der i vejen med android?
En OP Low end f.eks. der kan du ikke ændre på særlig meget, og den er stabil til det en ældre herre skal bruge den til. Ringe, sende en sms i ny og næ og måske have mails på.
OP Nord CE 3 lite er lige frigivet, så forgængeren burde kunne fåes til en biligere penge:
https://www.pricerunner.dk/pl/1-3201484032/Mobiltelefoner/OnePlus-Nord-CE-2-Lite-5G-128GB-Sammenlign-Priser
ALTERNATIVT. Køb en telefon gennem dit teleselskab, og se om du kan få en god pris ved at låse dit eget abb i 6 måneder og give telefonen til ham
[postquote quote=55667]
Nej intet i vejen med Android, men det er måske lidt lettere at få installeret crap end på iOS hvis man ikke ved hvad man laver.
Jeg kender slet ikke One Plus af andet end navn.
Dog skal man stadig kunne installere div. Apps så som NemID osv osv - da det er påkrævet til mange ting.
#9: Lidt træt er man vel altid på sådan en kedelig tirsdag eftermiddag.
Men, så skal X i butikken og købe den. Det er da en ting
#8: Du kan sagtens installere MitId og alt det der på en android. Du kan endda sætte den op på en sådan måde, at du bestemmer hvad der skal må installeres, så Svigerfar ikke kan installere alt muligt crap.
Android er langt bedre til den slags end iPhone nogensinde bliver. Fordi du kan tilpasse langt bedre
[postquote quote=55675]
Det er muligt Android er det, har ikke haft Android siden 2010, hvor der i hvert fald var nogen problemer ... Men det var super fedt hvor meget man kunne customize.
Telefon bør være uden abb. da det ellers bliver meget kompliceret.
[postquote quote=55680]
Han er 75 - den skal kunne voldsomt meget - men gerne noget videokald via Skype/Messenger og så det offentliges apps.
Ved ikke om Doro bliver for simpelt.
[postquote quote=55698]
Hvor ville du ellers købe den, hvis den skal købes uden abb?
[postquote quote=55699]
Man kan jo købe den med og smide simkortet i skraldespanden, hvis man absolut ikke vil have 6 de måneders abonnement der er med i prisen.
Så har den stadig kun kostet 1593 kr.
Så forslag so far:
Nokia G22
Samsung A14/A23
One Plus Nord CE 2
Andre gode bud eller argumenter for/imod de tre ovenstående?