Mand - person
https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden-med-jonatan-spang_-mette-i-midten_317242
17:45
Boomer Bakery
Der er noget der er værd at støtte :P
Dette svar blev ændret 4 år siden af RabidSquirrelX.
Jeg elsker den her slags ting, det viser virkelig at vi har det godt i Danmark. Som f.eks da man ikke kunne få flere Tinka-nissehuer...
Jeg glæder mig til at vi får udskiftet disse mandschauvinistiske ord:
mandskab -> personskab
vognmand -> vognperson
vismand -> visperson
voldtægtsmand -> voldtægtsperson
mandsdrab -> personsdrab
mandsopdækning -> personopdækning
mandetimer -> persontimer
mandschauvinistiske -> personschauvinistiske
...husk, I så det først her :D
Købmand = Købperson
Underbemandet = Underpersonet
Tissemand = Tisseperson
Tissekone = Tisseperson
Manddomsprøve = Persondomsprøve
Mandig = Personig
Vandman = Vandperson
Mandler = Personler
Salamander = Salapersoner
Normandiet = Norpersoniet
Casper og Mandrilaftalen = Casper og Personrilaftalen
Jeg synes det er vigtigt at skelne mellem to meget forskellige spørgsmål: 1) Går nogle af de her foreslåede ændringer for langt? og 2) Skal der overhovedet ændres noget? Man kan sagtens svare "ja" til begge spørgsmål.
Selvfølgelig er der noget, der går for langt. Men ord betyder noget. De former hvordan vi tænker, om man vil det eller ej, og former dermed også virkeligheden. Jeg kan kun se det som positivt, at vi taler om politibetjente frem for politimænd. Desværre er der helt klart nogle danske ord, hvor de kønsneutrale alternativer bare ikke er særligt gode eller mundrette ord. Forperson synes jeg f.eks. er et rigtig dårligt ord. Men det betyder bare, at vi mangler et bedre alternativ, ikke at det er en dårlig idé at udskifte det.
Så nej, jeg kan ikke rigtig hidse mig op over de ændringer, der sker i samfundet lige nu. Mange af dem er nødvendige. Og det kommer slet ikke bag på mig, at der i nogle tilfælde bliver korrigeret for langt i den modsatte retning. Det lever jeg med. Tingene skal nok ramme en passende balance med tiden.
Dette svar blev ændret 4 år siden af Paybacktime.