Nybygget hus

26/06/2022 kl. 06:17 #21
Mhs til funkis huse (kasse huse), så er de meget moderne at se på for tiden, men jeg mener altså at de har et alvorligt design fejl. Og det er at der ingen skrå tag er til at flytte vand væk hurtigt, samt manglende tagudhæng er til at beskytte ydrevæggen imod dagligt tærring. Man skal huske på at den største trussel og dagligt tærring imod et hus er sol og det vand der kommer oppe fra. Oftest når jeg ser reperationer på ydrevægge, skyldes det at der ingen tagudhæng har været for at beskytte muren imod sol, regn og slud. Det bliver måske ikke et problem i den nærmere fremtid, men hvis man gerne vil bygge et hus som er så velligeholdelsesfri i så lang tid som muligt. Så er skrå-tag med tagudhæng bare den mest solide løsning langsigtet. Jeg er selv vokset op i et 70'er villa hus som kom med flad tag hvor beskyttelsen bestod af tagpap og tjærre. 20 år senere midt i 1990'erne, stod vi om efteråret/vinter med 15 spande lokaliseret rundt i værelserne for at fange vand der er begyndt at lække igennem taget. Min far fik efterfølgende skrå-tag, og pga. den store taghældning, skubbes vandet nu hurtigt væk fra huset, og derpå lævnes der ikke længere mulighed at vandet kan samle sig på taget, og det reducere også mængden af vand som vil kunne trænge ind i huset i tilfælge af læk. Udover at man med skrå-tag også får et gratis loftsrum som kan bruges til langtidsopbevaring, samt let adgang til ventilations rørene frem for at de gemmes oppe under stueloftspladerne, så har du også nu mulighed for tidligere at spotte et læk (når man render rundt på loftet i ny og næ), før det når ned i alle husets rum og misfarver væggene og skaber en gammelt fugtlugt i huset, pga vandskadet loft. De siger at tagpap i dag er blevet meget mere langtidsholdbart end det der blev brugt i 1970'erne, men jeg spår alligevel at en del folk med funkis huse vil om nogle årtier, omlægge deres fladtage til skrå-tage, når læk begynder at blive en virkelighed. Det er blot lidt info jeg synes du skal tage med i dine overvejelser før du vælger et funkis hus.

Dette svar blev ændret 4 år siden af knekker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
26/06/2022 kl. 07:32 #22
Her er lidt sammenligning med levetiden på forskellige materiale valg. https://idenyt.dk/huset/tag/hvilket-tag-lever-langst/
Et tegltag har markedets længste levetid. Hvis resten af konstruktionen kan holde, kan taget holde i mere end 100 år.
Glaseret Tegl, kan potentiel være generende for naboen pga reflektioner, men de holder sig selv rene og ser flot ud i mange år fremover, pga glaseringen som gør det svært for mos og skidt at sætte sig fast.

Dette svar blev ændret 4 år siden af knekker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
26/06/2022 kl. 08:15 #23
#21 Har glaseret tegl ikke nærmest været en garanti for nabokrig i de senere år?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Nintendo Influencer På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA
26/06/2022 kl. 12:00 #24
#19 Det lyder som om, at i har gjort jer nogle fornuftige tanker. Jeg oplever mange som sidder i et 60’er hus (som har sine kvaliteter) men i virkeligheden ville have haft en murermestervilla. Så kommer ideen om sprosser i vinduerne, gesimsbånd osv. til en bygningstypologi der slet ikke matcher det frem forbi bygherre ser lige netop de detaljer som udslagsgivende for ‘hygge’ .. :) Det kan godt være nogle svære snakke fordi folk jo er forelsket i nogle bestemte ting. Min påstand vil være, at nybyggede huse selvfølgelig også skal(og kan) planlægges, tegnes og fremelskes så det har den samme charme som de ældre huse. Bla også ift udearealer ved at man bygger uden om de største træer, og i øvrigt får taget fat i planlægningen af have og hæk fra dag 1. Udearealer er i øvrigt et meget godt eksempel ift de der typehuse. Der er INGEN der siger stop når bygherre kræver fliser fliser og flere fliser og alu-vedligeholdsfrie-hegn. Men damn it, det er kønsløst. Som med så meget andet i arkitekturen er der et kompromis mellem æstetik, praktik og økonomi :) Farver er helt sikkert tilbage - og 60/70 arkitekttegnet huse har også fået en renæssance de sidste par år. Se file under pop feks som har fede paletter eller reform køkkener som også er meget mere spraglet
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
26/06/2022 kl. 12:23 #25
Ift tage, ja. Skifer, tegl og tagpap holder virkelig godt. Men også zink og alu tage giver mening rundt omkring. Ift tagpap er der meget mere hældning og krav til denne end fladtagsvillaer fra 60-70erne som du siger virkelig har fået tæsk af sol og vand. Men et ‘fladt’ nybygget tagpap tag lavet efter alle kunstens regler skal klart også have et kig relativt oftere end dem med 5 grader plus hældning.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
26/06/2022 kl. 12:35 #26
#22 Du tænker på alle de problemer der opstod imellem 2000-2010 da det var in med højglans tegl? Glaseret tegl tilbydes nu i matte, altså med stærk reduceret glans (men beholder stadig alle fordele). Så det burde være et langt mindre problem. https://www.randerstegl.dk/dk/tagsten/produkt/rt856-laumans-idealvariabel Tilmed hvis naboernes hus ligger med ryggen mod dig, så burde det være blot endnu et mindre problem. Min nabo har f.eks de højglans tegl fra starten af 2000 da de kom på mode, altså dem som gav nabo stridigheder, og mit hus ligger ryggen mod ham, jeg mærker overhovedet ikke til det. Tilgengæld er hans tag i rigtig god stand, det ser rent og relativt nyt ud, selv efter næsten 20 år.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.