Hvad hedder det?

16/02/2021 kl. 09:34 #21
#19 Forklar mig hvordan 'På torsdag' og 'Næste torsdag' er den samme dag? Og du kan ikke bruge samme talemåder om år og ugedage. Det gir ingen mening.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 09:35 #22
#18 Ja, for problemet er jo at hvis man fejlagtigt tror “næste” betyder d. 25., bør man ved samme logik også tro, “næste uge” er uge 9, hvilket gør at “torsdag næste uge” bliver til torsdag d. 4. marts.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 09:37 #23
#20 “Næste” er ensbetydende med førstkommende. Da vi har d. 16. er førstkommende torsdag d. 18. “Nu på torsdag” refererer også til torsdag d. 18. Dvs. samme dag.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 09:44 #24
#21 hele problemet er at det hurtigt bliver flydende hvad man forstår som "næste torsdag" hvis det er fredag den 12, vil jeg forstår næste torsdag som værende den 18, men er det onsdag den 17 vil næste torsdag for mig være den 25, De meste af tiden vil jeg forstå "næste torsdag" som værende først kommende torsdag, men det skifer nok omkring tirsdagen til at være torsdagen efter førstkommende
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 09:47 #25
#19 nej torsdag næste uge er generelt ikke svær at forstår, det er mest set som en kommentar til at nogle foreslår at bruge "Torsdag næste uge" til beskrive ikke først kommende torsdag men torsdagen efter det, det falder dog til jorden hvis det allerede har været torsdag i denne uge
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 10:17 #26
#24 ja det er rigtigt, "torsdag næste uge" skal forstås helt bogstavligt, hvilket gør det til en fornuftig talemåde. #20 fordi "næste" betyder "næste" og ikke betyder "ikke den næste, men den efter". Hvorfor giver det ikke mening at bruge samme talemåder om ugedage og år? Det er da fjollet at lave nogle talemåder specifikt til ugedage, og som ingen mening giver ellers.

Dette svar blev ændret 5 år siden af -dut-.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 10:52 #27
#25 Det er jo ikke mig der har lavet reglerne, men hvis du vil sammenligne ugedage og år så er vi nød til at sætte et rigtigt eksempel op. Lad os sige at det er tirsdag i dag. Derved blir tirsdag og 2020 ensbetydende. Onsdag blir næste dag og 2021 blir næste år. Det gir mening. Men når vi med ugedage har gentagende ord så virker 'næste' bare ikke længere. Jeg er stadig af den holdning at 'På torsdag' og 'Næste torsdag' er to forskellige dage. Det er der ikke noget der kan laves om på. Sådan har det altid været. 'Næste' og 'Næstkommende', er i min optik, når man snakker ugedage, ikke det samme.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 10:56 #28
#26 rigtig at efter tirsdag kommer onsdag, men "næste dag" er jo heller ikke det samme som "næste torsdag". Igen bruger du selv her "næste" ikke konsistent, da du korrekt bruger "næste" om dag men ikke om torsdage. Det er da fjollet. "Sådan har det altid været"... nej det har det ikke. Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste situation hvor "næste" betyder andet end det førstkommende. Din optik er ulogisk, men det har du jo bestemt dig for at den skal være, du skal bare ikke forvente at andre hopper med på det.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 11:12 #29
Nogle sjove situationer i hverdagen man kan komme ud for, hvis man ikke bruger ordet “næste” korrekt. 1. Man sidder i toget og skal fra Aarhus til Skanderborg. Pludselig lyder det over højttaleren: “Næste station: Skanderborg.” Man bliver siddende da toget kort efter holder. Noget tid senere siger højttaleren: “Næste station: Horsens.” Toget stopper og man står af. Man kigger rundt og bliver overrasket over pludseligt at stå i Horsens og ikke i Skanderborg. 2. Man står i kø ved en skranke. Ekspedienten bliver færdig og du står forrest. Hun råber “Næste!” Du undrer dig, men går til side og lader personen bag dig komme forbi. Vedkommende går hen til skranken. Bagefter går personen væk, og ekspedienten råber “Næste!” Igen går du til side og lader personen bag dig komme til. Dette fortsætter indtil butikken lukker. Du er hele tiden forrest i køen, men kommer aldrig til. 3. Du starter din yndlingsmusikafspiller på din PC og finder en playliste med 100 sange. Du kan se sangen efter denne er en, du hellere vil høre end den nuværende. Du undrer dig dog over der ikke findes en knap som skipper forbi den nuværende sang og hen til den. Du finder kun knappen “Next.” 4. På vej ud af døren om fredagen i uge 6 siger din kollega “vi ses næste uge!” I farten siger du “i lige måde!” men undrer dig egentlig meget. Han har jo ferie i uge 8, så der ses I jo ikke. Jeg vil dog sige det er ofte folk bruger det på forskellige måder når man taler ugedage, og det er jo netop derfor folk bliver forvirrede. Hvordan det begyndte skal jeg dog ikke kunne sige. Så hvis man er vokset op med andre som også bruger ordet på en anden måde end dets normale betydning, er det jo forståeligt nok. Men lige så snart man ser ordet brugt på samme måde hvor blot “tingen” er byttet ud kan man jo hurtigt se, den er gal.

Dette svar blev ændret 5 år siden af Deadlights.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 11:22 #30
#27 Der er ikke tale om blot 'næste'. Der er tale om 'næste <ugedag>'. Jeg har stadig ikke lavet reglen. Den eksistere bare.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 11:26 #31
#29 jamen så synes jeg du skal læse hvad sprognævnet mener: https://sproget.dk/lookup?SearchableText=n%C3%A6ste Dette viser bare meget fint hvorfor man ikke bør bruge "næste torsdag" overhovedet, da folk bare kan redefinere hvad "næste" betyder som de har lyst til.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 11:27 #32
#28 Du sammenligner også 'næste <indsæt et eller andet andet end ugedage>' med 'næste <ugedag>'. Det kan slet ikke sammenlignes. Det er æbler og bananer i sammenligner i mine øjerne. Er det måske fordi jeg er udvikler at det gir mening. I dont know. Jeg kan ikke forene mig med at 'på torsdag' og 'næste torsdag' kan være den samme dag. Hvorfor så overhovedet have en 'på torsdag'!
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 11:29 #33
#31 det er også helt ligegyldigt, det viser bare at man nok slet ikke bør bruge "næste <ugedag>". Det er bare bemærkelsesværdigt svært at finde andre situationer hvor "næste" betyder andet end førstkommende, så det virker besyndeligt at lave en særregel for ugedage. Jeg vil dog insistere på at "forrige torsdag" og "i torsdags" ikke kan være andet end den samme dag. Der er ikke noget galt med at have synonymer.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 11:39 #34
#31 Det illustrerer jo netop problemet hvis man ikke kan blive enig med sig selv om hvad ordet betyder. Siden du er udvikler... Hvordan vil du lave et “for...next” loop som skal iterere gennem samtlige torsdage på et år?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 11:46 #35
Man kan selvfølgelig argumentere for at der eksisterer nok forvirring omkring brugen af ordet, ligesom f.eks. ved ordet “bjørnetjeneste”, at der kan være mere end 1 korrekt brug af ordet. Det er bare lidt en skam da det gør ordet svært at bruge.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 12:27 #36
-Dut- og Deadlights Lad os sige at det er onsdag og man siger 'På torsdag' eller 'Næste torsdag', hvilken dag referere man så til? 18. eller 25.? For at spare den kommentar så mener personen der udtaler det ikke 'i morgen'.

Dette svar blev ændret 5 år siden af Festival_H.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 12:29 #37
#35 Hvis det er onsdag, og nogen siger det der til mig, så stiller jeg spørgsmål for at eliminere al tvivl om, hvilken dag der er tale om.:)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Nintendo Influencer På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA
16/02/2021 kl. 12:29 #38
#35 jeg vil mene at "på torsdag" og "næste torsdag" betyder præcis det samme, og er den 18. Personligt bruger jeg stort set altid "på torsdag", men derfor har jeg stadig en holdning til hvad det betyder.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 12:30 #39
Hvis det er onsdag d. 17. er næste torsdag d. 18. Jeg tror man normalt vil sige “i morgen” og ikke “på torsdag” hvis man mener d. 18, men “på torsdag” kan i teorien også referere til d. 18.

Dette svar blev ændret 5 år siden af Deadlights.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2021 kl. 12:31 #40
I er fuldstændig gal på den :)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.