Efter at have levet i USA i lidt ovre et aarti saa kan jeg kun sige en ting
VELFAERD OG SIKKERHEDS NET
jeg lever finacielt set et moej bedre liv herovre men jeg maa indroemme og alene tjener et paent stykke over et det medianeske husholdnings indkomst.
afligevel foeler jeg me ikke lige saa oekonomisk sikret/tilfreds fordi alting er mere "farligt" hospitals regning EFTER sygesikring har betalt fik jeg sides paa omkring 50.000 kr...
det er en operation og 1 dage overnat pa hospitalet
et ambulance opkald koster omkring 7000 til 30.000 kr hvis du ikke har forsikring. der er langt mindre sikring paa arbejds markedet og generelt set ser jeg USA som et kaempe fallit aerklaring som et "society"
eg er af den oerbevisning at hvis det ikker er noget du kna planlaegge brude det vaere sikre for dig
- politi
= brandvaesesn
- hospital
- uddanelse
- basic transports (bus/tog)
- plus andre sikerheds net og hjaelper her og folk ramler smaa huller i lives vej
velfærd eller skattelettelser ?
Problemet med New Public Management er som sådan ikke at administrationslaget er dyrt, hvilket det er.. Men at det spilder folk i hands-on lagets tid.
Hvorom alting er, så er velfærds samfundets udfordring at borgerlige svin, hvad enten de kalder sig socialdemokrater eller liberale… Har haft særdeles travlt med gennem både forsømmelse og “nødvendighedens politik” at gøre det nære velfærdsarbejde så trælst og utaknemmeligt som overhovedet muligt - og nu er der, forståeligt nok, ikke nogen der gider at arbejde med det længere. Dem der hænger i ude på velfærdssystemernes frontlinjer er ved at segne om af stress, fordi de skal udføre 2-3 menneskers arbejde.
Helt sikkert velfærd.
Men som andre er inde på, så skal vi liiiiiiiiige huske, hvad er diagnosen og hvad er medicinen.
Hvis 270,8mia DKK om året (3. højeste i Europa) ikke er nok for at levere et godt sundhedssystem. Hvad er tallet så?
Dårligt spørgsmål, for vi får ikke altid særligt meget velfærd for pengene, og det værste er, at det bliver en sovepude.
Mere velfærd, SÅ SKAL VI HAVE FLERE PENGE!!!
De fleste er naturligvis allerede stået af her, og kan ikke forholde sig til andet end penge = velfærd. Og fordi folk i gennemsnit er sådan, så blive diskutionen også på det niveau. Politikkerne på venstrefløjen søger det direkte, så enhver snak om effektivitet m.m. omsættes til velfærdforringelser. Sjovt nok er det i private virksomheder dem med de mest succesfulde effektiviseringer (ikke nedskæringer) som klare sig bedst.
Men i det offentligt, er den slags ikke vigtigt. Hovedmålet synes at være at bruge flere penge og vokse sig stor. Så håber man der følger velfærd med, men hvis ikke - så er det jo en sejr i sig selv at systemet blev lidt større.
Så, jeg er til mere velfærd for gud hvor det mangler mange steder. Men ikke via endnu flere penge. Ryd op i systemerne, reglerne, administrationen. Hav noget tillid til de ansatte, og lad være med at have flere til at kontrollere det udførte arbejde, end der er ansat til at udføre det!!
Nogen der har de seneste tal på hvor mange af pengene der går til medicin til private firmaer?
[postquote quote=58982]
Tak for at sende det! Det havde jeg ikke set!
#23 problemet er bare at der pt. er enten, eller. for kommunerne spare alt væk. som det er sagt mange gange, så vil alle gerne havde mere for pengene. men pt. bliver der sparet på velfærden. så vi er i et enten, eller.
det er pænt nederen. men alt har kostet kassen det sidste år, og inflation har taget de små procenter der har været.
#27 Træghed i systemet gør, at indlysende effektiviseringer ikke foretages. Det er ikke nemt eller ligetil at lave om, men det er nøglen til en bedre fremtid. Der er ~900.000 offentlige ansatte. Tænk lige over det tal. Og læg så konsulenter og leverandører til, og tallet er endnu større. Det er ikke folk og penge der mangler.
#28 som jeg har skrevet så er administration vokset med 0,1% fra 2021 til 2022. Og forventning er minus 0,9% på administration i år. Men der bliver stadigvæk sparet på velfærden, så tror nu nok der mangler penge især set iht. inflation. Der skal nok ikke ansættes flere i administrationen, men det er der så hellere ikke lagt op til. Jeg synes der burde blive øremærket penge til områder hvos der er behov for det, og de penge må ikke kunne gå til at lukke andre ydelser, eller til administrations opgaver.
Jeg synes det er lidt grotesk at man i det offentlige skal give og tage penge fra andre fag grupper i det offentlige som ikke har en skid med det man laver at gøre. Det er så trættende at høre på og blive spillet ud mod hinanden på den måde. For der er sku ikke tvivlt om at det ikke køre rundt.
Man kan ikke bare sige mere velfærd, man er nødt til at uddybe det hvor man mener det skal være.. er det forsvaret, videnservice, skole, ældre, osv osv
Fx fødsler i danmark er ikke særlig svingende og lidt faldende pt ca 60.000 lidt til og fra så det er ikke et meget sving i det så ja der mangler pædagoger og det er også fordi de ikke kan finde ud af hvor mange børn det skal håndtere men det er ikke et vildt boom i børn.. samme med skolerne ikke noget vildt boom.. så kommer ud op til den gruppe der virkelig batter de ældre hvor antaller af ældre er steget med 30% de sidste 10 år og de sætter sig jo godt på mange brancher som hjemmehjælp, plejehjem, sundhedsvæsen, læge.. Derfor kan jeg godt forstå der må gøres noget, jeg synes det er en falliterklæring hvis der skal importeres arbejdskraft uden for eu fordi ingen andre i dette land åbenbart gider de brancher mere. Det ved jeg ikke om gør noget godt for bedre forhold for lønmodtagerne.
[postquote quote=59048]
Det offentlige tæller jo også ret bredt og der er mangel i flere sektorer i det offentlige.
Derfor kan jeg godt forstå der må gøres noget, jeg synes det er en falliterklæring hvis der skal importeres arbejdskraft uden for eu fordi ingen andre iFolk fra de søndenvendte lande har en tendens til at være noget mere respektfulde overfor ældre end danskere. Måske er det slet ikke en falliterklæring overhovedet. Anyways, arbejdsforholdne inden for ældreplejen stinker, de løber alt for hurtigt og arbejdspladserne er tit domineret af nogle gamle giftige hejrer der hurtigt får unge praktikanter og lign. til at se sig om efter noget andet arbejde. Så længe man ikke gør det lukrativt og fokuseree på medarbejdertrivsel, så kommer man aldrig til at fylde arbejdskraftsmangelhullet og da slet ikke med danskere. For ingen gider konstant ydmygelse til en løn der er til at lukke op og skide i.