Jeg tror jeg skal i gang med en kombination af alt det I skriver.
Jeg kan se min akasse har nogle gratis onlinekurser med nogle af de begreber der er nævnt. Det kan jeg lige så godt udnytte.
Og jeg kan høre at jeg bare skal turde kaste mig ud i det og alderen ikke er et problem.
Mange uddannelser har opstart i februar og august, så der er også god tid til at træffe en beslutning.
Er der nogen der har holdning til de forskellige studier? Umiddelbart synes jeg datamatiker lyder som den mest "rigtige" programmeringsuddannelse.
Kan man læse programmering som gammel?
Dette site har nogle ret fede interaktive oversigter man kan blive inspireret af.
Men det er også så detaljeret at man godt kan blive helt træt når man ser nogle af oversigterne :D
Man behøver ikke kunne alt for at kunne bidrage i et job.
https://roadmap.sh/
#20 Hvilken uddannelse du ska ta, kan jeg ikke hjälpe med. Du bliver nöd til tänke over hvad det er for programmering du vil holde på med. Front end, backend, vil du väre fullstack? For min del var jeg mest af alt intresseret af det bag om kulisserne, derfor blev det Computer Science.
Når jeg fik mit besked om at jeg kom ind på universitetet gik jeg helt amok med ProgramizPro, codecademy og stackoverflow for at läre mig programmering(jeg havde ikke skrevet kode foruden väldig let programmeringsfag jeg havde på HTX i 2004).
Ta og download Visual Studio Code, det hele starter med en "Hello World!" print til din konsol og så er det bare at hänge i :)
Hvilken IT jobs tænker i der er gode job og fremtidsmuligheder i over de kommende år?
Kigger selv 2 veje pt.
Webudvikler med fokus på frontend med HTML, CSS, javaS bla. 2½ på skole.
Datamatiker 3 år på skole men skal have læst aftenskole med matematik på C og B niveau inden.
Hvis du skal vælge af de to ville jeg klart vælge datamatikeren, Den er langt mere alsidig end at lære "webudvikling", og vil give dig en langt bedre base.
Det lyder også vildt at bruge 2½ år på HTML, CSS og Javascript. Desuden er det også framework som Angular, React, Bootstrap, VueJS m.v. der trender i øjeblikket. Og om 3 år er det noget andet.
Du skal vælge en uddannelse der fokusere på teorien bag det du gerne vil lære og ikke specifikke rammeværk eller værktøjer.