Dette svar blev ændret 5 år siden af knekker.
Selvkørende bil
[postquote quote=16814]
Ja Google med deres geofence FSD der kun virker i en by, er så langt fremme at google lige har fyret deres Waymo's CEO...
#13 har fat i noget. Den FSD som er tilgængelig for alle pt er okay, men stadig fuld af fejl specielt i Europa fordi FSD teamet fokusere på at få FSD til at virke ordentligt på de Amerikanske veje først. Den feedback man høre omkring FSD 8 beta, skulle være noget af et spring op ad i pålidelighed, og FSD 9 beta, kommer helt af med brug af radar sensore, så det bliver ren kamera baseret FSD, som ifølge Elon er meget mere pålideligt.
For mig er der ingen tvivl om at Tesla kommer til at vinde selvkørende biler ræset, da de simpelthen har så mange biler ude på vejene der tester for dem, at ingen andre kan følge rigtigt kan følge med i forhold til kollektion af data.
Af konkurrenter som også virker lovende, er Huawei som for nyligt har vist sit FSD program. Men jeg vil lige minde folk på at jeg tror de flete firmaer er i stand til at vise en demo der er skræddersyet til at fungere i et lokalt område, det er noget helt helt andet at få selvkørende biler til at virker på alle veje i hele verden, hvilket er det som Tesla er ved at takle.
https://www.youtube.com/watch?v=8BoE21o8rfw
Blot for at folk bedre forstår, så er kollektion af data alpha omega, fordi der findes så mange edge case scanarie der ude i verden, som FSD skal være i stand til at forstå hvad er, så den kan reagere korrekt. Det kunne være en lastbil som trækker en lastbil som har en personbil bag på hinanden, eller en station car som har en gyngende oppustet hoppeborg på toppen af sig osv. og det kan man ikke bare sætte en IT mand til at kode sig ud af, den eneste måde at træne AI'en til at lave det rigtige valg, er ved at fodre den med real world scenarier og fordi Tesla har en million biler ude på vejene der fodre Tesla's AI, så er det netop grunden til at jeg har tiltro til at Tesla bliver de føreste til at komme i mål.
Jeg tror simpelthen ikke på at det kan lade sig gøre, endnu.
altså jo, du kan snildt få en bil til at køre ned ad en motorvej, og skifte spor og den slags. men motorvejskørsel er sgu også noget af det letteste i verdenen. (det kender vi, fra da vi tog kørekort)
Men inde i en trafikeret by, med vejarbejde, omkørsler, cyklister som kører over for rødt, og alverdens ting og sager... jeg tvivler på en bil kan køre selv i alle de mulige scenarier.
så mit umiddelbare gæt ville være at selvkørende biler er noget vi kan se, på motorvejen, nogen landeveje og andet. De steder hvor der er færre "tilfældigheder" (selvkørende busser, mellem de større byer, kunne sikkert snildt laves)
Jeg undrer mig også over hvordan det skal fungere, hvis du fx. har 5 forskellige ting i din trailer og skal læsse det af ved 5 forskellige containere på genbrugsstationen. Skal du så markere de 5 containere på bilens GPS? skal du styre bilen med en app?
Kan en selvkørende bil - med en trailer - finde ud af at sætte en campignvogn det korrekte sted på en campignplads?
Kan den vende, med en trailer på?
(det var en del trailer-relaterede spørgsmål - men jeg er jo fra jylland)
Hvad gør en selvkørende bil i situationer hvor den (eksempelvis pga. skidt på dens læse-apperater, scannere osv) ikke kan se?
For nogle bilproducenter regner jo med at kunne producere en bil uden et rat. Hvad gør man så? (sne, mudder eller lign)
Hvem har ansvaret hvis min bil køre ind i nogen, eller noget? skal min forsikring dække? jeg har jo ingen kontrol over "min" bil?
Jeg antager, at i mange af de her situationer, hvor bilen ikke ved hvad den skal gøre... at den simpelthen bare stopper, og beder mig overtage kontrollen på den ene eller anden måde.
anyways
jeg er temmelig anti-kina, så jeg ville nok vælge en europæisk bil, som kunne køre selv. men jeg foretrækker sgu nok selv at køre. Det er rart at være i fuld kontrol. Og så slipper man få alverdens sære åndsvage situationer hvor ens bil ikke ved hvad den skal gøre.
Dette svar blev ændret 5 år siden af Nioxic.
#24 - Men motorveje og udvalgte hovedveje er jo også tilstrækkeligt, der hvor den slags teknologi kommer til sin ret er vel på lange strækninger hvor du kunne bruge din tid på noget andet end at køre og du skal slet ikke bruge bilen inde i byen - der tager du letbanen eller den Pneumatiske tube... :)
Motorveje og større veje er nemt nok. Specielt hvis de får fingeren ud, og får alle biler til at snakke sammen + vi får skiftet ud i bilparken.
Det er alt det andet der er problemet. Så fuld autopilot er der laaaang tid til.
#24 jeg tror der går meget lang tid før vi se en bil helt uden rat, måske kommer der nogen der kun har et software rat på en skærm eller noget i den retning, der er så mange situationer hvor det vil være nemmest selv at styre bilen hen hvor den skal stå fx hvis du skal læse en masse af og på, parkere på græsmark, på genbruspladsen som du selv nævner.
Det kan ske at en sådan manuel styrring i fremtiden måske vil være begrænset til lav hastighed
Jeg kan lide at køre bil, så de skal sgu ikke fjerne rattet i min !
Men : Fuldautomatik ved trængsel, dvs de store indfaldsveje og ringvejene omkring byerne ! Det er sgu ingen fornøjelse. Her ser jeg frem til (måske bare en fantasi) at man tvinges / kræver at bilerne selv kører. Der er SÅ MANGE idioter som gør det hele meget værre fordi de hele tiden skal skifte bane og dermed bremser de andre baner når de maser sig ind. Tænker vi langt bedre kan udnytte kapaciteten hvis de spassere forhindres i at styre selv. Samtidig undgår vi nok 99% af alle uheld og igen vil folk komme hurtigere frem. Automatik der gøre at alle holder præcis samme hastighed med minimal afstand vil også øge fremkommeligheden.
Måske man via test tidligt i livet kan fange disse personer og ordne det med nakkeskud. Det er trods alt billigere.
Indtil da så nyder jeg at have fået adaptiv fartpilot som gør køkørsel en hel dele nemmere / afslappet.
#24 - En selvkørende bil, der registrerer, at den ikke kan "se" tilstrækkeligt, bør stoppe og ikke kunne flytte sig før, at problemerne er løst.
Jeg tror ikke på, at vi ser selvkørende biler i en overskuelig fremtid. Her mener jeg selvkørende i den forstand, som alle nørder håber på - at sætte sig ind i bilen, sige "jeg skal på arbejde", og så tage en lur eller læse imens, at man bliver transporteret hele vejen til kontoret.
Som andre allerede har været inde på, så virker det mere realistisk med en hjælpe-funktion til særligt motorveje. Synes desuden også at erindre, at Trafikstyrelsen lavede en undersøgelse for nogle år siden, hvor de vurderede kvaliteten af skilte og markeringer på vejnettet, og konkluderede, at størstedelen af vejnettet ikke var klar til mere intelligente fartpiloter.
Jeg kan godt se, at det særligt for lastbiler kunne være ret fordelagtigt at kunne indgå i en form for digital konvoj, og derigennem bl.a. spare brændstof.
Tilføjelse: Jeg ser ikke lige nu en reel fremtid for "selvkørende" biler udover i en form for BRT-system, hvor "selvkørende" biler får nogle vejstrækninger for sig selv. Så nok ikke meget sandsynligt.
Dette svar blev ændret 5 år siden af Steadi.
Det er vildt at man allerede startede med at have selkørende biler der brugte neural netowrks tilbage i slut 1980'erne, og at man i midt 1990erne allerede kunne køre på tværs af usa "hands free".
https://www.youtube.com/watch?v=xkJVV1_4l8E&ab_channel=cmurobotics er total 90'er Tesla =)
[quote quote=16841]Hvad gør en selvkørende bil i situationer hvor den (eksempelvis pga. skidt på dens læse-apperater, scannere osv) ikke kan se?[/quote]
Tesla har bl.a kameraer som sidder bag forruden, så vindusviskeren vil altid holde synet på dette kamera klar fra skidt. Men hvis dette alligevel ikke skulle være tilældet og alle andre kameraet også er blokeret, mon ikke FSD så blot slår fra og beder føren tage styringen.
[postquote quote=17014]
Hvad så hvis der er en situation, hvor der ikke er en fører der kan overtage styringen? Her snakker vi en situation hvor der er folk uden kørekort med f.eks.?
Og der er jo også selvkørende busser, hvor der ingen chauffør skal være med, men kun passagerer. Det er hvertfald planen
Når man i en Tesla bil f.eks. ikke længere holder hænderne på rettet, som er påkrævet at man gør, så vil bilen efter kort tid, lige så langsomt komme til et fuldt stop. Men nu er Tesla's FSD muligheder stadig blot i level 2 ud af 5 i autonomous driving scalaen. Myndigheder i forhold til lov og regler samt Tesla i forhold til teknologien, har stadig en del arbejde foran sig, før de kommer tættere på level 5, når vi er der, så vil bilen slet ingen ret have installeret i bilen, så en person uden kørekort vil slet ikke kunne overtage styringen.
https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html
Så konklusionen må være at vi stadig er langt fra FSD... dog bliver diverse assistent systemer bedre og bedre hele tiden...
Tesla er bare dem der har promoveret FSD mest... så mange tror fejlagtigt at en TESLA allerede nu er "FSD".
#34 hvad mener du med promovere? Tesla bruger pt 0 kr i reklamer på at "promovere" deres nuværende biler, den "pronovering" du høre, er fra mund til mund imellem private folk som dig og mig.
Elon har dog udtalt sig om at de snart ville være i mål, der er jeg enig i at han har lovet en deadline som ikke var realistisk, og jeg vil give dig ret i at ordene Autopilot og FSD i sig selv kan være misledende, men jeg synes firmaet Tesla kommunikere tydeligt hvad deres software pt kan og ikke kan, og at man som chauffør pt. altid skal have hænderne på rettet for at være klar til at tage over hvis FSD fejler. Når folk så tror FSD og Autopilot er klar til primetime og du bare kan hoppe om på bagsædet, så viser det tydeligt at disse folk slet ikke har sat sig ind i emnet.
Mund til mund promovering kan blive meget unøjagtigt og misvisende, tag blot denne diskussion f.eks. Hvis man læser indlæggene i denne tråd, er der meget få som faktisk foreslår Tesla til at være førende på området, det er mere eller mindre blot mig som altid der lige skal bringe lidt reel info på bordet for at få en mere nuanceret diskussion. Der bliver foreslået Waymo (som kun kan fungere i en geofenced område?) og endda et Auto firma som Bmw der har meget lidt knowhow i software, skulle være dem som føre an, altså føre an over et Silicon Vallay software hold fra Tesla? Men en ting er sikkert, de har ikke set meget til Tesla's "promovering" som du snakker om, siden ingen her inde ser ud til at tro på Tesla's FSD.
Jeg tror FSD vil have rykket sig gevaldigt inden for de næste 2 år. Det må du gerne citere mig for =)
Teknologien kan have rykket sig nok så meget, hvis lovgivning og standariseringen er langsom - og det er den.
#32 - Det er tit ret pudsigt at se nyheder om "Nu kommer de førerløse busser", og så sidder der en person på førersædet, som skal kunne overtage i tilfælde af fejl :)
#34 - Ja, tror ikke du skal forvente autopilot, som vi kender dem fra fiktion, sådan lige de næste mange år. En ting er hvad bilen kommer til at kunne, noget andet er hvad lovgivningen giver lov til.
#35 - Promovering behøver ikke komme fra en PR-afdeling. Det er også promovering, hvis Elon Musk fremhæver Teslas "autopilot" på twitter eller i et offentligt telefonopkald.
Elon Musk har i januar i år udtalt, at han forventede at Tesla'er nåede L5 inden udgangen af i år, og Teslas direktør for autopilot-software har så efterfølgende understreget, at Tesla pt. kun er på L2, og de ikke kan sige, at de når L5 i år. Det er jo også promovering, når han kommer med sådan en ytring. Det er nok ikke skidt for aktiekursen, tænker jeg.
Alene valget om at bruge "autopilot" og "Full Self-Driving" er i min optik et forkert valg, for det sender netop et signal om, at det her kan køre sig selv. "Lane-assist" eller "Assisted Driving" er, igen i min optik, langt mere forsvarligt at benytte i markedsføring. Så kan man altid skyde skylden på, at brugeren ikke læser det med småt, men man kunne starte med hvad ting navngives.
Jeg tror 2 år er voldsomt optimistisk for store fremskridt for autopilot/FSD, men det er heldigvis min egen holdning.
Men Tesla har da god software, det er jeg ikke uenig i. I videoer af andre nye elbiler synes jeg, at det relativt ofte ser langsomt eller hakkende ud på andres software.
[quote quote=17178]Elon Musk har i januar i år udtalt, at han forventede at Tesla’er nåede L5 inden udgangen af i år, og Teslas direktør for autopilot-software har så efterfølgende understreget, at Tesla pt. kun er på L2, og de ikke kan sige, at de når L5 i år. Det er jo også promovering, når han kommer med sådan en ytring.[/quote]
Det er også det jeg siger i mit indlæg, at Elon er ofte en smule for optimisk i sine tidshorisonter, men når det er sagt, så er han kendt for at presse sine kollegaer til det yderste, jeg tror han laver disse urealistiske deadlines for at sætte pres på dem. Tesla generelt køre i et helt helt andet tempo end den konventionelle auto industry som vi kender dem.
Alene valget om at bruge “autopilot” og “Full Self-DrivingSom sagt tidligere er jeg delvis enig, men hvis vi skulle følge denne logik, burde vi også forbyde flyvemaskiner i at kalde deres flying assistant for "autopilot", for det er der ordet stammer fra og er lige så begrænset i sine funktioner som den man finder i biler. Men det har folk ikke problem med fordi piloter faktisk er tvunget til at forstå hvad de har med at gøre, inden de sætter sig ind i flyveren og tager ansvar for en masse passagere. At FSD stadig befinder sig på level 2, kan måske godt virke som om at FSD er langt bagud, men hvis du kigger lidt på de FSD beta 8 og 9 videoer på youtube, så er der sket meget i forhold til den version som almindelige Tesla ejere kørere med på vejene. Men jeg tror vi vil komme til at se nogle store spring i FSD funktionalitet inden for 2 år, specielt når Tesla's Dojo kommer op og køre, så vil FSD løbe fra alle konkurrenter. Hvis man ikke ved hvad Dojo er og hvilken indflydelse det kommer til at have på progressionen af FSD, vil jeg anbefale at se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Q74p0CblnbM&t=64s&ab_channel=TheFutureEconomy
#38 - jeg tror så, at Musk oftere kommer med meget optimistiske udmeldinger fordi, at det stiller Tesla bedre ift konkurrenterne. Det skal da nok også presse medarbejderne (fed måde at lede på, forresten), men mit bud er, at det primært er for at fremstå som værende milevidt foran konkurrenterne.
Mener ikke, at autopilot i fly og i Tesla’er kan sammenlignes. autopiloter i fly kan, med undtagelse af takeoff, jo styre flyet uden indblanding fra piloter, og piloter skal uddannes til den flytype, som de flyver, hvis vi snakker større flytyper… det ville jo svare til, at der var krav om særligt kørekort til Tesla, Ford osv.
Tesla må ikke bruge bl.a. “inklusiv autopilot” i deres markedsføring i Tyskland, netop fordi forbrugeren ledes til at tro, at bilen er selvkørende og, at det også er lovligt efter tysk lovgivning.
Men jeg er da glad for, at Tesla (og de amerikanske myndogheder) har fået de andre bilproducenter til også at se mod elbil-markedet. Det er da et skridt i den rigtige retning. Så point skal Tesla have.