Opsparing/investering/pension råd

16/02/2025 kl. 16:51 #21
[postquote quote=73782] Er egentlig bare de danske udgaver af ETFer. Istedet for at man betaler en årligt lagerbeskatning så får du istedet et udbytte betalt. Eksempel. Sparindex global aktier som er steget til 180kr så er der et udbytte årligt på 7 kr pr aktier og så er aktien derefter 173 kr værd. Så dine aktier falder tilsvarende men du kan derefter geninvestere dit udbytte. Håber det hjalp lidt:)

Dette svar blev ændret 1 år siden af Schalde.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/02/2025 kl. 17:28 #22
#20: Mange tak. Jeg forsøger at lære så meget som muligt, for jeg vil gerne forsøge at kaste mig ud i det
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
17/02/2025 kl. 06:45 #23
https://financialindependent.finance.blog/ Her er beers blog, han investerer i udbytte aktier på de 3%, han har 3,7 millioner i aktier. Den er sjov at følge, bliver opdateret hver måned. For nogle år siden kom han ind på hol.dk og fortalte han havde en million. Nu er hans portefølje på 3,7 mil.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
17/02/2025 kl. 12:53 #24
#11 Jeg har ikke selv kigget så meget på det seneste, men min kammerat der lige har købt et par ordentlige positioner skrev den anden dag at de 5 han havde kig på var følgende: SXR8 LCUW DKIGI IUSQ PMINDI Han endte med Sparindex index globale aktier kl, til den største position på den almindelige konto og så et par mindre positioner for at fylde hans ASK (aktiesparekontoen) til den var det iShares MSCSI ACWI UCITS ETF (Acc) samt iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc). Jeg vil skynde mig at sige at det kun er til inspiration, og du selv skal gøre dine egne erfaringer. Meget overfladisk så sørg for at købe i ting der er aktivitet i, så du kan komme af med det igen. Køb ikke for mere end du har råd til at tabe, og for guds skyld sats ikke det hele på en enkelt aktie. Bevares du kan ramme seriøst guld, som at have købt Tesla for x år siden, eller hoppet på Nvidia inden de skød mod månen. Der er bare også risikoer for at det kan gå den anden vej. Selv er flere af mine aktier udbytte aktier, dels fordi der løbende er til at betale skat, og samtidigt kommer der løbende lidt ekstra ind der kan investeres i andre ting. Om det er aktier, ETF'er eller nyt PC grej, er jo i princippet ligegyldigt. Der er også massere af informationer at hente på nettet omkring det, og jeg har da set et par videoer af https://www.youtube.com/@DanielsPengetips og en del andre engelsk sprogede YT'ere. Bare husk at have hovedet med, for Danielspengetips har vel hans største del af puljen satset i Tesla. Men mange af de ting han ellers taler om i forhold til beskatning, valutakonti osv. er han god til at forklare. Der er også steder på nettet hvor du kan følge folk der handler og efterligne deres handler, Nordnet har også deres Shareville, om end det er nogle år siden jeg har været derinde sidst.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
17/02/2025 kl. 13:16 #25
[postquote quote=73796] Jeg ville godt nok ikke turde at have mange penge i Tesla lige for tiden.Tænker at det er sådan en aktie som virkelig kan gå helt galt hvis der kommer dårlige salgstal til næste regnskab, så kunne jeg godt se folk gå helt i panik da aktien er voldsomt højt sat i forvejen.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
17/02/2025 kl. 13:39 #26
#24 Den ligger stadig væsentligt bedre end den gjorde for et år siden, men det kæmpe hop den tog efter valget derovre (hvorfor mon, hahaha) er aftaget en hel del igen.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
I ain't got time to bleed
19/02/2025 kl. 16:57 #27
Er det et sted eller en app hvor man kan følge med i hvad der kunne være spændende at smide penge efter?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
19/02/2025 kl. 20:44 #28
[postquote quote=73879] Våben -Der er vel penge at hente i rustningsindustrien da de europæiske lande vel mere eller mindre er tvinget til oprustning med de nuværende begivenheder. Med den kølige luft imellem EU og det Trumpistiske USA kan det vel tænkes(håbes) at de europæiske hære bliver udstyret med europæiske våben. Det ville klæde de europæiske politikere at se alvoren og støtte den europæiske rustningsindustri med køb eller købsgarantier.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
20/02/2025 kl. 11:19 #29
#24 Enig, Tesla er mere værd end alle øvrige bil fabrikanter, det virker jo helt forrykt. med en P/E på 173 virker det jo helt vildt ude af proportioner, jeg ved godt de tolker aktien mere som en tech aktie. Jeg har i mange år haft svært ved at forstå prisen, det hindrer mig dog ikke i at ærge mig over ikke at have været med på turen, for med flere stock splits og vilde stigninger over årene, så kunne det da have givet godt. #25 ja, så var den oppe og snuse i nærheden af 500, og her i februar har den nærmest været nede på 300, så dem der har købt på toppen har godt nok fået lidt smæk. Og den er 360 i dag. #26 du kan jo evt. følge med her - https://www.youtube.com/watch?v=IINETHJxuHU så er du selvfølgelig tæt på at det er gambling, men hvis alt glipper kan man vel altid glæde sig over at kyllingen kan give en gang suppe mm. =) Jeg kender desværre ikke nogen app til interessante aktier.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.