woooot's VR Blog

18/06/2026 kl. 15:43 #81
Så var der lige 7 mdr's radio tavshed. Primært fordi real life har været noget rod, så VR har ikke haft min fokus. Men også fordi at VR nyhederne generelt har været ret kedelige. Der er sket en masse undervejs, som ikke rigtig har min interesse. Igen, leder efter mit næste VR headset, som skal være high end PC VR. Pimax er udkommet med 2 Air headsets, som koster omkring 1000 og 2000$ Udover at de leveres med halvdårlige controllers, og et face-cushion som "er forkert" og ret dårlig komfort, Så er der nok ikke tvivl om at det er det ypperste VR på markedet. Jeg faldt dog fra pga. komfort og at FOV stadig er nede i standard størrelsen. For 2K$ vil jeg fanme have prima VR på alle parametre. Og så fordi Valve endelig har annonceret at de kommer med Steam Frame - og den lander her i sommer, så alt fra 1-10 ugers tid fra nu. De releaser dog ikke et "high end next gen" VR headset, men en mellemvare, der klart er en upgrade hvis man har Quest1-2-3 eller den gamle index. Men de vælger at gå mellemvejen, dels for at holde prisen nede, men fordi de med pancake linser og 2k pr. øje stadig rammer VR i høj kvalitet, hvor den gamle screendoor effekt er væk. + med 2K i stedet for 4K, så kan alle være med uanset PC, sålænge den er relativt ny. Og så gør Valve noget genialt - de kommer med den første rigtige solide trådløse VR, og en ny eye tracking hvor der er foveated rendering så det du kigger på er i fuld opløsning, og resten er i lav rez, så du får meget bedre VR for mindre PC kraft. Det er ikke en ny løsning, men hos andre VR headsets, er det noget spil udvikleren skal implementere i deres spil - her er det Valve der har lavet, så det virker for alt du bruger VR til. = genialt! MEN VR BLØDER PT!! Hvis nogen har fulgt VR, så har Meta skyllet VR ud i lokummet og stort set fyret alle deres software spil udviklere. Det har haft en snebold effekt, så alle whiner at VR er i krise - well ikke alle. For der er 2 lyspunkter. Frame skal udkomme og holde 100% - lad os nu se prisen efter RAM krise. 2 - Modding af VR boomer. Du kan finde VR løsninger til de fleste spil, specielt dem der er lavet i Unreal engiene 4-5. Modding er efterhånden så godt til VR, at mange gode AAA spil, føles som naturlige til VR. Ikke nok med det - der findes spil som normalt kun er 3 person set oppefra, hvor VR mod versionen sætter dig ned i first person view. Det er altså ret syret. Så måske bløder VR på udvikling af nye spil - men 2 ting. Modders er vilde, og er fremtiden for VR. VR kataloget er så sindsyg stort efterhånden, at selv hvis der ikke kom mere nyt, så ville jeg stadig sige at det er værd at gå ind i VR. Men nu er jeg også typen som godt kan nyde at gå på opdagelse i flot grafik når jeg er inde i et spil. MSFS2024 er visuel meditation for mig. Der er hundreder af spil titler jeg slet ikke har prøvet, fordi jeg har ventet alt for længe på ny VR. Men jeg hopper på Frame når den kommer. Og så skal jeg på eventyr med pancake linser for første gang :D Well jeg når lige til Cyberpunk2077, så kommer jeg ikke længere ;p Men hvis man overvejer VR, så er Quest3 ikke længere det gode køb. Det bliver Steam Frame, hvis ellers prisen ikke går amok.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
19/06/2026 kl. 09:50 #82
#80 Trist at høre at livet kommer på tværs, men det er desværre tilfældet indimellem, og nogen gange hele tiden. Jeg håber du holder dig i overfladen igen. Og så må du om 1-10 uger give din ærlige mening om Frame. Holder du også øje med andre nyheder til ting der kan sættes på hovedet ? For der dukker jo et hav af nyheder op omkring alle mulige typer briller der har enten HUD overlay, AR eller helt med display i dem, og måske også andre features. Det var mere om der var noget af det der kunne bruges til noget, for tech demoer er jo meget godt, men hvordan virker det i praksis, og er det pengene værd.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
19/06/2026 kl. 20:09 #83
#81 - 1000 tak <3 Desværre siger AR og XR briller mig ikke rigtig noget. Det er cool tech, men min kærlighed til VR kommer fra fuld immersion, at være inde i spillet. Spørg mig igen om X år, når det hele flyder sammen i en brille eller linse, som både kan være AR, VR og dermed ægte XR. En brille der slutter tæt og dækker hele synsfeltet, og kan vise fuld skærm med fuld FOV. Så længe AR/XR fumler rundt med 60 FOV, så er de kun brug til mere praktiske irl ting, og ikke gaming. Men de er da geniale til folk der ikke orker at løfte mobilen for at få google maps, eller sommer creeps der skal ud og filme lidt. Men fedt de giver den gas på AR/XR, for den udvikling gavner jo også VR :) ps hvis nogen er til VR gaming, så hørte jeg lige at humblebundle har en ret god VR game pakke lige nu.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
23/07/2026 kl. 17:37 #84
Såå det sidste års tid har været ret kedeligt på VR fronten. Meta har stort set lukket alt VR ned, og fyret deres spil udviklere. Andre VR spil producenter har også kastet hånklædet. Så det har set lidt sort ud i en periode. MEN... Der er en buzz omkring 2 ting. 1 - Steam Frame er lige på trapperne - vi snakker nok uger nu. Og hvis prisen er 600$ som går VR markedet amok, hvis prisen er 800$ så bliver det en stor succes, og er prisen over 1000$ så bliver det stadig en "udsolgt succes", men med piv og brok. Men Frame kommer til at levere noget nyt, og det er den gode trådløse VR oplevelse, med Valves nye Foveated Rendering. Ja jeg gætter på ting jeg ikke ved endnu - men Valve leverede 100% med deres Index, så jeg stoler sgu på de også leverer varen nu. 2 - Den anden ting som buzzer - er at modders arbejder på noget mere end bare mods til enkelte spil. Eks. Er Halo 3+ flere lige blevet moddet til VR med hånd controls, og i videoen taler Beardo også lidt om modding rygterne bag kulissen. https://www.youtube.com/watch?v=7v7IoRb1oK8&t=311s Det er jo allerede stort med UEVR modden, som kører alle normale spil i VR, hvis de er udviklet på Unreal Engiene. Men der er åbenbart gang i noget mere - så det er spændende at se hvad det bliver til. Fortsat god sommer :)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.