Manglende diversitet i casting

18/07/2026 kl. 11:59 #61
#42 den havde jeg ikke overvejet før, men du har ret, der kommer pludselig et helt andet tema i historien end det der oprindeligt var hensigten. God detalje! #58 Af ren nysgerrighed, hvad nu hvis man havde gjort snehvide til en homoseksuel mand?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 15:32 #62
#58 Du svarer kun på dele af det, der bliver skrevet til dig. Dit gennemgående argument er, at hudfarve kun er relevant, hvis den har betydning for selve handlingen. Men det er ikke det argument, der bliver fremsat. Pointen er, at karakteren er beskrevet på en bestemt måde, og at tidligere bøger, film og andre fremstillinger har skabt et veletableret billede af figuren. Når man ændrer markant på det billede, kan det for nogle påvirke oplevelsen negativt, selv om ændringen ikke har direkte betydning for plottet. I både #28 og #30 svarer du desuden på spørgsmålene ved at stille nye spørgsmål, frem for at forholde dig til det, du konkret bliver spurgt om. Som jeg skrev fra begyndelsen, handler dit argument primært om, hvorvidt hudfarven er relevant for handlingen. Men du forklarer ikke, hvorfor du mener, at det er uproblematisk at ændre en veletableret karakter, når filmen bygger på et forlæg, hvor karakteren beskrives på en bestemt måde. Du nævnte selv tidligere, at Liam Neeson ikke uden videre kunne erstatte Leslie Nielsen. Hvad nu, hvis rollen i stedet var blevet givet til Michael B. Jordan? Ville det efter din opfattelse have gjort filmen bedre, dårligere eller været helt uden betydning? Og hvorfor? Du kommenterer også specifikt på fans af Snehvide, men trådens overordnede emne er bredere. Den handler om ændringer af veletablerede karakterer fra bøger, film og tegneserier, hvor publikum allerede har en klar opfattelse af, hvem karakteren er, og hvordan vedkommende fremstilles.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 15:51 #63
[quote quote=84470]Af ren nysgerrighed, hvad nu hvis man havde gjort snehvide til en homoseksuel mand?[/quote] Jamen, vær min gæst... Jeg ville se filmen, hvis folk var blæst bagover over dens filmiske kvaliteter. Det skete ikke med Snehvide, men det har Odysseen vist rådet bod på, selvom Zendaya og Elliott et-eller-andet spiller med i en GRÆSK mytefortælling. Matt Damon ligner ikke en græker, men jeg er overbevist om, at alle leverer en god indsats uanset deres køn, seksuelle orientering, hudfarve, osv. Når jeres argumenter er som taget ud af Elon Musks Twitter, så er I gale på den.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 15:59 #64
#62 Odysseen er også et godt eksempel på at woke har for meget indflydelse. Især Elliot Page som jeg ikke forstår i den rolle. Men, det er som om det er lige meget for dig og Fisker, hvad den skrevne historie siger, men mere om der kan komme en god præstation ud af det. Skuespillet kunne for mig være til en Oscar og jeg ville stadig sige det er forkert, fordi det ikke passer til den skrevne historie. Når der direkte står hun er hvid som sne, så skal skuespilleren være hvid. Og så kan vi altid snakke dværge der ikke er dværge, selvom Peter Jackson også snød på den konto
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
18/07/2026 kl. 18:09 #65
#60 Helt konkret ud fra din lidt snævre beskrivelse, så tror jeg at dronningens motivation vil fremstå utroværdig hvis man blot udskiftede prinsessen med en homoseksuel mand, men generelt set så tænker jeg det kunne lade sig gøre inde for rammerne af Snehvide-fortællingen. #61 Som jeg har skrevet til dig, og du henviser også selv til det svaret, så har du (og andre) jo allerede fået at vide man godt man synes fx at det er forkert når kildematerialet nævner en specifik etnicitet, det er selvfølgelig fint nok at have en holdning til hvilken grad en film skal følge kildematerialet og hvordan de følger kildematerialet. At nogen har en holdning til at de kun ønsker at se en hvid i rollen som Snehvide, det må de jo om, jeg synes det er unødvendigt og begrænsende for ens egen nydelse af underholdning helt generelt, hvad det dog ikke betyder er at man kan stille lighedstegn mellem Snehvide-filmen og woke, eller woke og (anmeldermæssigt) dårlig film. I forhold til at ikke at svare spørgsmål, mener jeg at have svaret alt, stort set uden undtagelse(minus en enkelt stråmand), skulle jeg have misset noget må du gerne citere/henvise til hvad det er jeg skal svare på? Del af pointen vedr. min anekdote om Høj Pistolføring var netop fordi den ikke var farvet af spørgsmålet om hudfarve, jeg har svært ved at se andre end Leslie Nielsen i rollen, [b]punktum[/b]. Det gør ikke filmen dårlig, eller valget af Liam Neeson (eller Michael B Jordan for den sags skyld) som Frank Drebin (Jr) for "woke". Helt konkret i forhold til om jeg havde noget imod fx Michael B Jordan spillede rollen som Frank Drebin (Jr), så er dette, ved nærmere eftertanke, nok egentlig den forkerte film at spørge ind til :)) , da pointen med komedien i Høj Pistolføring netop er at skuespilleren ikke anerkender komedien, og en reboot af filmen hvor Michael B Jordan, med hans skuespiller-evner, bare giver den gas som Frank Drebin lyder som en virkelig sjov idé og jeg tror helt ærligt at den nyhed havde gjort mig mere interesseret i filmen end traileren. Afslutningsvis, så har jeg svaret direkte på påstande vedr. at Snehvide var woke, og at filmen var dårlig, fordi den var woke. Det er ikke din påstand, og formentlig heller ikke intention med dit oprindelige indlæg, jeg kom også ind på, i et svar til dig, hvordan jeg ser en af de centrale problemer med Snehvide, og andre film, er at man gerne vil kapitalisere på nostalgi ved at reboote franchises man kendte som barn, lave udvidede universer i form af bøger, tegneserie, merchandise, film, tv-serier, osv. Jeg tænker i den grad at Snehvide falder for ovenstående "Nostalgi"-kapitalisme, end at Snehvide er woke. Ligeledes har jeg også beskrevet at jeg har set en tendens til at anvende datapunkter (fx Snehvide er en dårlig film) som bekræftelse af at den er dårlig grundet "woke", tilsvarende kan jeg se at datapunkter som viser det modsatte (fx the Odyssey), bagateliseres, eller på anden vis henkastes, det snakker også ind i et mere generelt emne omkring culture wars"-kulturen, som kører på bl.a. Youtube, Twitter, og andre SoMe-platformer. Vi kan sagtens debattere de emner også, men det er altså ikke mig som kører i ring vedr. Snehvide.

Dette svar blev ændret 8 dage siden af Fisker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 18:19 #66
#55 Der er skam mange dygtige hvide skuespillerinder også. Men der kan selvfølgelig være noget praktisk bag det ved at blandt de skuespillere, som de havde udset sig til rollen, var hun den bedste. Og så ønsker de ikke at tage en ny omgang med en ny bunke skuespillere blot for at matche hudfarven til rollen. Ligesom de var nødsaget til at lade Odysseus sejle rundt i et vikingeskib fordi de ikke var sikre på at kunne bygge et søværdigst græsk skib. Problemet her er Nolan gerne vil bruge praktiske effekter på havet, og så er det jo ret vigtigt skibet ikke pludseligt kæntrer.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 18:43 #67
[quote quote=84473]Odysseen er også et godt eksempel på at woke har for meget indflydelse. Især Elliot Page som jeg ikke forstår i den rolle.[/quote] Nolan har samarbejdet med vedkommende tidligere. Jeg har ikke set filmen, men Elliot er en etableret skuespiller, så mon ikke, at Nolan har styr på sine ting. I deler lystigt ud af Elon Musks hadefulde talepunkter. Kan I slet ikke se, hvor galt afmarcheret I er? Kan man ikke lide et kunstnerisk værk, så passer gaden i stedet for at føle sig krænket...
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 19:13 #68
Nå nu filk jeg så aligevel set the odessey selvom jeg sagde jeg ville vente, men der går jo ikke andet spændende alligevel. Syntes matt d gør det ret godt selvom filmen som ellers har alt for mange store stjerner i små roller som sagtens kunne havde været nogle billigere skuespiller. Havde frygtet lidt allan page´s rolle om det var lige som de memes der havde været.. og ja fuldstænding lige gyldig skuespiller kunne havde haft den rolle men er nok mere valgt fordi der skal nævnes mand 5-6 gange så vi lige kan slå fast at skuespilleren altså er en mand. jeg har ikke brug for tom holland, zendaya, robert pattison, anne hathaway, lupita, jon bernthal, charlize theron osv all i samme film, de er gode men syntes også de stjæler lidt og tager en lidt ud af det. Og ja af alt det nolan har lavet så er den da skide flot og godt filmet men måske ikke den bedste genre for ham. og blev måske også lidt for meget af det samme hele filmen, meget med skib,vand, strand i 3 timer. måske er det bronze age der bare er lidt mere flad, men syntes the northman var bedre lavet og mere stemning på en måde. Men ja den score vel højt som årets film, er vidst også den eneste jeg har set i år i bio af hvad jeg lige husker, og jeg husker heller ikke lige nogen der er på vej som er på min radar.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 20:06 #69
Jeg kan overhovedet ikke se problemet med forskellige etniciteter i Oddyseen , mon ikke der har været alle mulige folkeslag i middelhavsområdet, desuden nedstammer homo sapiens så vidt Jeg ved fra Afrika. Udmærket film, forresten, men en fordel at kende lidt til græsk mytologi.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 20:54 #70
#66 Den må du lige fortælle hvor Elon Musks hadefulde talepunkter kommer ind, jeg følger ikke med i hvad han siger, tror jeg har set han kritiserede valget af Helena, og at han havde kaldt Nolan et eller andet omkring ikke at ville bruge hvide. I den her tråd er den generelle pointe at det er synd og skam at der bliver lavet film der ikke forsøger at følge bøgerne/tidliger materialer, når du så sammenligner det med hadefulde ting fra Elon Musk, virker det nok som om du læser punkterne anderledes end jeg gør, og sikkert også end mange andre af dem der har deltaget i tråden. Det er selvfølgelig også nemt at råbe om at alle dem hvor du tolker deres indlæg på en måde der går i mod din holdning, at de må tilhøre the cult of Elon. Det er fint du mener skuespilsevner > hudfarve, og at du aldrig har set en serie eller film hvor hudfarve har gjort at de er malplaceret. For mig er det generende at have læst en bog, og der så bliver ændret drastisk i den. Så for mig er "Forsøg på at ramme personerne bedst muligt i forhold til bogen" en vigtig del, og der er pænt mange gode skuespillere så mon ikke nok de kan finde en der kan løfte opgaven, lige meget hvilken farve de har. For jeg ville blive lige så sur hvis det var en sort i bogen der blev lavet hvid.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 21:18 #71
#69: Hvor er så din harme, når Mel Gibson fremstiller Jesus som hvid? Filmhistorien er jo fyldt med eksempler, hvor man afviger fra oplægget af kunstneriske grunde. Jeg nægter at tro, at Christopher Nolan er typen, som bøjer sig for tendenser. Han har vundet alt, hvad der er at vinde. Når jeg nævner Musk, så er det for at få folk til at stoppe op og lige mærke efter, om man nu egentlig er vred over noget, eller om man har påtaget sig nogen andre personers vrede.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
18/07/2026 kl. 21:56 #72
[quote quote=84484]#69: Hvor er så din harme, når Mel Gibson fremstiller Jesus som hvid?[/quote] Jesus bliver beskrevet som hvid i alle tekster om ham. Hvad vi ved rent historisk, er en anden side af sagen, og kan være op til debat.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
19/07/2026 kl. 08:54 #73
#64 hah, ja point taken, så falder motivationen nok lidt fra hinanden 😅 Min egen holdning er egentlig at film skal holde sig til kildematerialet. Ind i mellem er der dog steder hvor det giver mening at skrive karakterer sammen og lave småændringer for at få det til at fungere på film. Dette synes jeg ikke er tilfældet i Snehvide, hvor det mest af alt føles påtaget og som noget der skal udfyldes i en diversitetsboks fra Hollywoods side. Men når det er sagt, så har jeg meget svært ved at se Red I Shawshank Redemption som andre end Morgan Freeman, på trods af at han er en rødhåret gut fra Irland i bogen.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
19/07/2026 kl. 09:27 #74
#70 Måske så han Jesus og Josefine bagefter, for hans casting var meget bedre i Apocalypto :)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
19/07/2026 kl. 13:21 #75
Kan vi lige holde os til emnet i stedet for at hugge på hinanden?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
20/07/2026 kl. 12:13 #76
Kan se at mit navn stadig bliver nævnt i ny og næ i de forskellige tråde her på siden. Jeg lever rent-free i nogle folks hoveder, hehehe. https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aqyq9YY_460svav1.mp4

Dette svar blev ændret 6 dage siden af knekker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
20/07/2026 kl. 16:49 #77
Det kunne godt se ud til at The Odyssey bliver godt taget imod: https://www.rottentomatoes.com/m/the_odyssey_2026
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
20/07/2026 kl. 18:07 #78
#76 Det er generelt og ikke kun på Rotten Tomatoes. Dog på Metacritic ligger user score på 5/10 da den er blevet zero-bombed af tumper som synes filmen skal have 0 ud af 10 fordi de er uenige med casting valget på et par biroller.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
21/07/2026 kl. 10:19 #79
Jeg er ligeglad hvilken farve, etnicitet eller sexuel orientering skuespillere har - med én undtagelse: Når det er (subjektivt forståes) tydeligt, at en eller flere skuespillere er sat på listen for at opfylde en kvota og undgå shitstorms fra triggerede grupperinger, så står jeg af med det samme. Jeg spotter det lige med det samme og det irriterer mig grænseløst. Måske er jeg skadet af mit virke som grafisk designer og politisk korrekte stock photos. Udover at være et marketingkneb på linje med dårligt dubbede TV reklamer - for omtalens skyld, som ingen af jer lader til at have fanget an på(?) - så er det ofte så objektivt stupidt, selvom det ikke relaterer sig til selve handlingen, at man ikke kan være i sig selv. Såvel som jeg kan gå helt i sort over cliché blondinen der skal løbe fra en overfaldsmand - og selvfølgelig skvatter. Hver. Eneste. Gang... Stupide momenter og beslutninger _går_ ud over den generelle subjektive vurdering og oplevelse af en film. Det tror jeg ikke nogen kan flygte fra. Det er blot forskelligt hvad der skal til for den enkelte. Vi ser bl.a. det samme herhjemme hvor man savnede flere kvinder på topposter - med rette. Løsningen blev som oftest at vælge den kvindelige kanditat pga. køn selvom der fandtes en mere kvalificeret kanditat af modsatte køn. For at leve op til en udstukket kvota og af frygt for at blive peget ud. Det er ikke måden at løse det på. Hverken på arbejdsmarkedet eller i filmindustrien. [b]Hvad angår snehvide[/b] Settingen er arketypisk nord- eller mellemeuropæisk. Landskabet er præget af: • Dybe, mørke skove (hvor Jægeren efterlader hende). • Bjerge (hvor de syv små dværge arbejder i en mine). • Et klassisk feudalt kongerige med et slot. Geografisk et solfattigt sted med en meget, meget høj grad af hvide. Selvom Snehvide naturligvis er fiktion/eventyr, så er det at gøre Snehvide sort et kæmpe troll stunt, kvota- og marketingkneb. Dertil har Snehvide i alle fortællinger frem til nu - uden undtagelse - været hvid. Det er ligeså åndsvagt som den dorske blondine der ikke kan sætte den ene fod foran den anden - selvom det ikke relaterer sig til den generelle handling i filmen. Snehvide, Ariel, Rings of Power osv. er woke bullshit og jeg har ondt af de skuespillere der er blevet sat i den situation. Man må gerne anfægte, at jeg er dårlig til at abstrahere fra detaljer der potentielt ødelægger en hel film for mig, men Elon Musk og lign. personager giver jeg ikke en daddel for at skulle sættes i båd med.

Dette svar blev ændret 5 dage siden af Mart33N.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
21/07/2026 kl. 11:43 #80
#64 Jeg er nysgerrig på dit take her: Du er en sort skuespiller. Det bliver italesat - med rette, i min optik - at sorte skuespillere fylder for lidt i filmlandskabet. At der er for meget "hvidt kammerateri" og for lidt diversitet. Dertil øvrige diskussioner om hvorhvidt skuespillere uden handicap må spille handicappede osv. Af frygt for at blive peget ud som racister og det der er værre, begynder filmselskaber nu i højere grad at caste baseret på etnicitet/hudfarve primært fremfor skuespilskvalifikationer/evne til at bære rollen. Udover at du får flere penge på lommen som følge af flere opgaver, er du så rigtig glad? P.S. Jeg benægter ikke at der findes mange sorte skuespillere (og andre etniciteter) som også er lige så dygtige - og dygtigere - som hvide skuespillere og som er valgt primært for deres evner. Jeg forsøger at holde snakken lidt overordnet/generel, da vi helt sikkert har set/ser roller besat for blot at kunne tjekke "diversitet" af, som i min bog er drevet af frygt for udskamning hvis man ikke gør det.

Dette svar blev ændret 5 dage siden af Mart33N.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.