[postquote quote=32609]
Har du prøvet kage stouts? Det er en virkelig god indgang stouts hvis man kommer fra det lyse.
En let start kunne være Brewdog Layer Cake som de har i Irma fx.
Den smager faktisk ganske enkelt som dessert :)
Der er mange gode derude, nogen som smager som Irish Coffee, andre som bare smager som en virkelig god chokolade kage med lidt bourbon i. (Omnipollo Barrel Aged Peacan Mud Pie fx)
Øl-tråden
Profil: IPA og andre bitre øl - derudover mørke øl, men en kold pislnere i sommervarmen er nu heller ikke at forklejne ;).
Favorit bryggerier: Den er sværere. Jeg kan godt lide nogle af Refsvininges øl, ellers Brooklyns og Founders. Schøt's Brown Ale er også udmærket...
[postquote quote=32608]
Nisse Juice fra To Øl var en dejlig overraskelse. Det er sjældent, at jeg kan lide IPA'er.
jeg har ikke drukket i ca. 5 år nu
det 'fandme dejligt. :D
men da jeg drak kunne ville jeg nok foretrække hvedeøl, eller andet i den lidt lysere genre (leffe blonde er også god!)
Den her fik vi juleaften efter maden sidste år.
https://oelkassen.dk/vare/barrel-aged-hazelnut-imperial-stout-cycle-brewing-company-2/
Det er altså bare flydende nutella med procenter i ??
[postquote quote=33234]
Du sælger den ikke særligt godt... ?
Er der nogen, som har smagt en røgøl? Jeg prøvede sådan en tjæreøl, mener den hed Sort Nat.
Vi har ølabonnemnt ho TO ØL og der får vi en kasse med 6 special øl en gang om måneden. Der får vi godt nok smagt nogle spændende øl, det kan helt klart anbefales.
[postquote quote=33239]
Hvor størrelse øl har du fået er det 33 cl eller 50 cl?
[postquote quote=33245]
Det varierer fra gang til gang, men mest 50 cl.
Årets bedste hit indtil videre:
Jacobsen Christmas Ale
Jeg er vild med, at der er så mange forskellige øl hver jul.
Det er faktisk skønt at selv plain supermarkeder begynder at have et okish udvalg af øl.
Profil: Thy classic, Hancock Black, Guiness, Newcastle Brown ale og generelt mørke øl. Juleøl : helt klart Snefnug fra Thisted bryghus!!
Beste øl ever… fra et lokalt (Thisted) microbryggeri “Bryggen” på fad, som hed Black velvet… knaldsort øl, som var helt fantastisk! Det er mange år siden efterhånden, men den står stadigvæk helt klar i min aldrende hukommelse.
#32 meh, det var bedre for 8-10 år siden. Det som ligner specialøl i supermarkedet er i dag ca 90% fra de helt store ølgiganter som faker deres øl til at ligne at de kommer fra special/mikrobyggerier (Anarkist er fx Albani). Det er løgn og latin alt sammen. For 10 år siden, så kunne man faktisk finde lokalt og ægte special øl på hylderne.
Så ja, der er fint udvalg af øl_typer_ nu men det er stort set alt sammen fra de store huse, med hvad det betyder for indhold og sjæl. Det er lige så meget lort, som at tro på at 'spegepølse af italiensk type' har noget som helst med den ægte vare at gøre.
Jeg vil lige sige, at jeg synes det er herligt at de store spillere er kommet på banen, og jeg nyder fx en dåse Yakima IPS til en 10'er ofte, og er glad for at det ikke altid skal koster 35 kr for en god øl. Jeg er bare rigtigt ked af, at de har presset de små producenter ud.
Men sådan er danske supermarkeder. Alt kommer fra nogle få firmaer, og derfor har vi verdens ringeste vare variation i butikkerne. Er lige kommer hjem fra tyskland, og selv en totalt udtrådt skodbutik har pænt udvalg, og en tur i citti-park flensburg Lebensmittel får Meny/Irma til at ligne den trætteste og sløjeste Aldi inden de lukkede.
#35:
Du er inde på meget af det rette. Der er mange mikro-bryggerier der er opkøbt af de store selskaber rundt omkring i landet. Albani, Royal Unibrew, Carlsberg er de farlige i landet på det punkt.
Dog vil jeg sige. Der findes stadig en god stak bryggerier rundt omkring, som laver noget spændende.
Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men hvis du kommer til København, så er Khioskh et fantastisk sted at komme. Min lokale meny på Amager er jeg også rigtig glad for, da de samarbejder med lokale bryggerier som Amager bryghus.
Og så er der en række special barer rundt omkring i byen, som bruger meget tid på at støtte de små bryggerier, så man kan smage dem, inden man køber dem i butikkerne. Ja, det koster, men det de små steder gerne, og jeg har ikke noget imod at betale 35 kr for en øl.
Desværre er vi der, hvor jeg synes det alt sammen skal være så underligt og specielt, som Mikkeler og Amager Bryghus. Det skal være med fjorten forskellige smage og jeg ved ikke hvad. Keep it simple. En god Pilsner eller en Lager går man ikke galt med.
#35 -
Det som ligner specialøl i supermarkedet er i dag ca 90% fra de helt store ølgiganter som faker deres øl til at ligne at de kommer fra special/mikrobyggerier (Anarkist er fx Albani)."Sådan er kapitalismen, utak er de armes... and so on and so forth, etcetera". Det er jo bare kapitalismen, de mindre bliver ædt af de større fordi de ikke kan konkurrere på kapacitet og infrastruktur - især ikke når der er krise, og dem har der været nogle stykker af det sidste årties-tid. De fleste går til grunde eller ædes op af de store. Men, men men... Det gør det vel ikke mindre til en specialøl at det ikke kommer fra et mikrobryggeri?
St-Feuillien Cuvée de Noël 75 cl = min jule øl siden 2001. Kan dog ikke lide de nyere mærkat designs.
Og hvis go-gammel nisseøl. KB siden...altid. DEN skal sgu være sød og mættende. (Ceres' er 2'er)