#0 jeg har liiiiiige set et Seinfeld afsnit på Netflix som minder så meget om det der sker.
Her er løsningen, næste gang du skal hente din datter fra venindens hjem, så sætter du dig lige på deres sofa i 5 min.. og så
tisser du bare. Even Steven, nu lugter begge sofaer af tis, problem solved.
Hvem skal betale for sofa med tis?
Det skal din egen indboforsikring umiddelbart som udgangspunkt.
Det er et uheld - Hun har ikke bevidst besøgt jer og planlagt at overpisse jeres sovesofa. Det kan næppe anses som groft uagtsomt, at hun falder i søvn et andet sted, end hvor der er redt op til hende - Der er tale om et barn.
Derudover er jeres sovesofa dækket af en forsikring i forvejen, så den skal som udgangspunkt dække før hendes egen/hendes forældres forsikring skal dække - Og jeg er endda i tvivl om at den dække, idet hun ikke har handlet ansvarspådragende. Bemærk der er forskel på tings- og ansvarsforsrikringer.
Hvis hun ikke havde været inviteret, så ville det være en anden sag. Jeg fik dækket næsten komplet soveværelse, da jeg som 25årig fik besøg af nogen venner som havde et par kg. kanel med, samt vandspande. Det havde de overhovedet ikke tænkt igennem...
Næste gang hun kommer på besøg, så smid hende i en heldragt af plastic og gummistøvler - Forhåbentlig når hun på toilettet, før de er fyldt op :D
*Edit*
Enig med #8. Og #15 på baggrund af en konkret individuel vurdering :P
Dette svar blev ændret 4 år siden af SturmWolfDK.
Lyder som en af hun endnu ikke har lært ikke at drikke læske efter kl 19.00, eller bære ble inden hun går i seng. For hvis hun drikker lige op til at hun går i seng, så er det da klart at hun kommer til at afleve en større mængde tis.
Hun er ikke 8 men 15 trodsalt, så det burde hun vel vide?
Dette svar blev ændret 4 år siden af knekker.
#24 Det er fordi der står "Hvem SKAL betale" i overskriften. Der er svar i øst og vest fordi juraen siger det ene men fornuften siger det modsatte - det sker sommetider.
Juraen er meget klar som forklaret i #8 og i #21 mht. hvem der skal betale.
Fornuften, den skal have lov til at være genstand for DR-diskussion af øverste hylde :D
Som tidligere sengevæder, så har jeg sgu ondt af pigebarnet.
Der sker jo noget helt psykologisk inde i en, når man ikke er som andre. Jeg husker at skulle på lejrtur og det værste jeg vidste var simpelthen angsten for at komme til at tisse i sengen. Det skete måske 4-5 gange på en uge. Mine forældre var så trætte af det, jeg var mærket af det psykisk og ja, det hæmmede mig fuldstændig i mine teenageår. Vågne kl 03 om natten og vide, ja... Man kunne enten vække sine forældre og få sure miner eller man kunne prøve at sove i gennem i tisset. Når jeg tænker tilbage, så var det hele så vanvittigt.
Selvom nogen af jer siger, at man ikke skal drikke efter 19 og alt det der, så kan jeg love jer for, at det stadig kan ske. Jeg har prøvet at tisse alt hvad jeg kunne inden og ikke drikke en eneste går efter kl 14 og stadig tisse i løbet af natten.
Ja nu fik i min tishistorie, som jeg overraskende nok kunne skrive meget mere om. Det er første gang i mit liv jeg faktisk snakker om det.
Anyway, jeg ved man på apoteket kan få nogle piller som forhindre en i at tisse om natten. Dem fik jeg efter jeg som ung insisterede på at komme til lægen før en lejrtur og de virkede. Ved dog ikke hvad de hedder.
Og igen, stakkels pige. Jeg kender om nogen de traumer man går i gennem som barn/ung med sådan et handicap.
Hvis vi skulle kassere alle de møbler der er blevet tisset i af vores børn gennen tiden, så ville vi godt nok være blevet ruineret.
Jeg er med på at det ikke ligefrem er lækkert, men den kan da vel reddes? Jeg mener, det er tis - ikke svolvsyre.
Medmindre I render og bruger jeres forsikring konstant så kan jeg ikke se noget problem i at bruge den i dette tilfælde. Det er hændeligt uheld og så må forsikring bare STFU og betale. Er der selvrisiko syntes jeg det er fair at tale med hendes forældre nu I har gjort jer umage med forholdsregler
#0 Jeg håber det er fordi du er meget træt at situationen, men du fremstår meget usympatisk når man læser dit opslag, du var klar over det var en risiko med hende og fint du har gjort hvad du kunne for at undgå det scenarie skulle ske, men det lyder meget som om du primært tænker på dig selv og din lortesofa og slet ikke tænker over det er et barn med vanvittig pinlig lidelse som er 15 år og selvfølgelig ikke har gjort det med vilje, det stod dig også frit for at sige nej til overnatning så du kunne værne om dine fine designer møbler, hvem fuck har også designermøbler på et teenageværelse?
Det er sur røv, men mon ikke din egen forsikring dækker det, det kan da aldrig nogensinde være hende eller hendes forældre som skal dække det, det er jo et uheld for fanden, så sig dog nej en anden gang, men tænk også lidt over hvordan hun har det, håber ikke det var sådan du reagerede overfor hende da du opdagede det dagen efter.
Jeg er sikker på du sagtens kan håndtere den her situation bedre, 20k er mange penge over tid, men jeg forstår ikke at du ikke har fået det dækket af forsikringer?
Det er ikke ment så hårdt som det lyder overstående, det er mange penge og over lang tid og tænker også du gør det fordi du gerne vil have hun skal være der med din datter, alternativt fremadrettet hvis det er en mulighed kan du jo overveje om ikke det er billigere at tilbyde at køre hende hjem sidst på aften. :)
Dette svar blev ændret 4 år siden af NoFaith.
[postquote quote=35697]
Jeg var hvert fald rigtig bange for at andre skulle opdage det, og ofte måtte sige nej til overnatning hos kammerater. Det gik over af sig selv da jeg blev de der 14-15 stykker, heldigvis. Jeg kan huske hvilken psykisk lettelse det gav mig over jeg nu havde sovet 10 dage uden at gøre det.
Håber trådstarter faktisk tog hånd om pigen og forsikrede hende om, at det var okay det der var sket, trods det var surt med sofaen. Man kan sagtens vise empati, trods der skal ordnes noget med forsikringerne.
#37 Vi har ikke designermøbler på teenageværelserne som jeg skriver, men resten af huset. Sofaen må gerne bruges naturligvis, men tisset har sat sig i træet og polstringen, Rodalonen kan ikke trænge derind, har skåret bunden op og sprayet løs og vasket med Citronsyre på toppen.
Fritz, Arne osv. står + hænger overalt i resten af huset :)
Abegrotte, man har vel været i Zoo? :D Abehuset lugter magen til.
#35 Jeg synes hans indlæg virke ganske sympatisk, du skal også have forståelse for en menneskelig frustration over at der efterhånden samlet er gjort skade på snart 20.000 kr ting.
Tror den nemmeste løsning fremadrettet er at OP bare skal foreslå at overnatning foregår hjemme hos hende selv, så er det hendes forældres egen hovedpine når/hvis det sker igen.
Mhs til hvem skal betale. Til jer advokater, husk nu på at dette problem er sket iblandt venner/bekendte og er ikke et kunde problem hvor jura og lovgivningen nødvendigvis skal ind over, man kan sagtens ringe til forældrene og forklare situationen på en afslappet og sympatisk måde og så foreslå at splitte regningen, det synes jeg er mere end fair, det ville jeg selv ha' gjort i sådan en situation.
Dette svar blev ændret 4 år siden af knekker.