Min kone siger Enyaq’en er et stort skrummel, mens Jeg synes at den kører bedre end q4 og id4, det eneste jeg er ked af, er den manglende køreglæde, man kan køre fra sådan et skrummel i en golf 1 fra 1978 på de små veje ;-)
Ny (brugt) bil - hit me!
#20 Det er nogle tunge skudder på næsten 2,3 tons så køredynamik er der ikke meget af, på trods af baghjulstræk. Men når den alligevel bare bliver brugt til at køre til og fra arbejde og fragte familien rundt gør det ikke så meget synes jeg. Vores Q4 har dog været overraskende god ved dækkene på trods af vægten. Skal først til at skifte Michelin Crossclimate sættet nu efter næsten 45k km.
[postquote quote=57922]
Altså .. vi har ingen problemer med at se ud af forruden?
Hvad er levetiden på de her elbiler? Tænker batteriet er en af de dyre poster når det dør eller skal skiftes eller bliver slapt? hvad er økonomien sådan rep mæssigt på de her elbiler og vedligeholdelse. hvad kan man forvente?
[postquote quote=57940]
Reperationer _burde_ være mindre da der er meget færre dele i en elbil end en alm. bil.
Batteriet har, Skoda som jeg har, 8 års garanti på.
[postquote quote=57940]
Batteriets levetid er imellem 10-20 år, men det kommer også an på klimaet du køre i og hvor meget du kører.
Det koster ca. 13.000 dollars at skifte et batteri på en Tesla.
https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/how-often-do-tesla-batteries-need-to-be-replaced
Løbende udgifter til velligeholdelse af en el bil er ca halv så meget som løbende udgifter til en fossil bil.
https://ev-lectron.com/blogs/blog/electric-car-maintenance-cost#:~:text=On%20average%2C%20EV%20drivers%20would,clocking%20in%20at%2015%2C000%20miles.
Dette svar blev ændret 2 år siden af knekker.
Den dag du skal på langfart, så vil du se hvorfor Tesla > alle andre mærker.
Jeg har haft en del elbiler, men Tesla er bare foran.
Klart en Model Y... kender flere med Skoda og VW der er pissed over de skal på værksted så ofte.
#23 Generelt skal man nok regne med at bilen er færdig/totalskadet når batteriet dør uden for garantien da rep. prisen hurtigt kan overstige bilens værdi. Lidt ligesom med din gamle mobil, men først efter 10+ år.
De fleste producenter har dog rimeligt lange garantier på batterierne (typisk 8 år) med en nedre grænse for hvor meget det må være degraderet der (typisk 70-80% tilbageværende kapacitet). Så man er sikret i rimeligt lang tid, og chancen for at batteriet dør med det samme efter garantien udløber er nok også lille. Batterierne i de ældste Tesla Model S er ved at være 10 år gamle og de holder stadigt ok, og teknologien til at administrere og beskytte batterierne er kun blevet bedre siden.
Ellers er der langt færre mekaniske sliddele på en elbil så de er væsentligt billigere at vedligeholde. Motoren er designet til at være vedligeholdelsesfri i bilens levetid og slid på bremserne er meget lavt da man motorbremser/regenerer det meste af tiden. Det er blot en anekdote, men dækslid har været meget lavere på min EV end min gamle diesel Mercedes. Det kommer nok også an på hvor tung speederfoden er. På min bil er det service hvert andet år uanset km til ca. 4.000 kr. pr. gang.
Hijacker lidt tråden men hvad er der af forslag til en 1-300k pengepung som er værd at kigge på.
Jeg fik ny bil i 2020, og jeg er ikke sikker på, at jeg i dag heller ikke ville vælge en elbil.
1) Batteriteknologien bliver drastigt forbedret de næste par år.
2) Elbil vs benzinbil, når det gælder klimaet: en elbil forurener først mindre end en benzinbil, når vi snakker 100.000 km (kilde: FDM).
Da mit køremønster ligner #0, så er jeg stadig på team benzin. Måske er det den rigtige retning for dig?
1. Det afhænger af hvor ofte du skifter din bil. Men hvis den skal holde 4-5 år bliver du lige klar til de forbedrede batterier jo. Så hvorfor holdte det dig tilbage i 2020?
2. Hvis du beholder din bil i noget der ligner 5 år krydser den formentlig alligevel 100.000.
Jeg tror vi har besluttet os for Tesla.
Dog har min kone også bragt Model 3 i spil. Jeg synes den har for lille et bagagerum - eller dvs., åbningen er for lille. Derudover kan jeg godt li' at man sidder højere i Y'eren.
Til gengæld er Y noget dyrere hvis rækkevidden skal være fornuftig... svær beslutning :-(
Fordelen ved Y'eren frem for Model 3, er netop de 2 ting du nævner. Ved at sidde højere, får man bedre udsyn der øger sikkerheden da du bl.a. bedre kan se hvad der sker forud for bilen foran dig.
Hatchback frem for Sedan, gør det muligt at stoppe større ting i som stole, skabe, køleskab, opvaskemaskine osv, en funktion der er uundværlig og meget praktisk funktion i en bil, når man engang imellem får brug for det, fordi man skal køre noget på lossepladsen osv.
Nu er jeg slet ikke fan af idéen om, hele tiden liiige at skulle vente på den næste store ting, MEN der er faktisk et stort facelift lige på trapperne af Model 3, så hav det med i tankerne. Køber du den nuværende model nu, vil gensalgsprisen nok få et hak i tuden i løbet af efteråret(?) grundet den nye model. Her bør der være noget længere udsigter til en opdatering af Model Y.
#33 En trailer er også glimrende til ture på genbrugspladsen og transport af møbler og hvidevarer :)
#34 Ja en trailer er altid rart og en lastbil ville være endnu bedre. Men disse ting fylder meget i carporten, specielt til de få ture om året den bruges eller koster extra penge at leje. Og nu findes der en bil der løser dette problem, så hvorfor ikke gå i den retning.
En lille ting du skal være opmærksom på er prisen på forsikring for en Tesla, jeg ved ikke om det er det samme for andre elbiler.
Min model 3 er over dobbelt så dyr at forsikre som min golf 7. Forsikringsselskabet siger det er pga der er så mange der kører galt pga accelerationen, kombineret med dyre reparationer.
Dette svar blev ændret 2 år siden af ByteBandit.
hvad giver du i forsikring?
[postquote quote=57998]
Det giver vel mere mening hvis du spørg om postnr også i samme omgang
jeg giver 7622 kr per år med en selvrisiko på 2254 for 25000 kørte km årligt inklusiv Kaskoforsikring, Friskade og Glas,Vejhjælp og Parkeringsskade uden selvrisiko.
Giver 3658 kr for præcis den samme forsikring til en golf 7 dog kun med 20000 kørte km årligt.