[postquote quote=66966]
Ja, det er ikke helt ved siden af.
Vi forventer han kommer med et forlig inden det kommer så langt, og så ser vi på det.
Men, han bor i Dragør, i et KÆMPE hus, første række fra vandet. Han har pengene. Han udlejer den gennem sit firma, som har en egenkapital på lidt over et par millioner
Sag mod udlejer (Kæmpe FB post)
Jeg kan i øvrigt lige tilføje, at det er fuldstændig udelukket at få noget tilbage der ligger mere end 3 år tilbage i tiden.
Hvis du overhovedet har et krav, så er det kun for de seneste 3 år.
Det følger af forældelseslovens § 3, stk. 1.
Se f.eks. her:
https://www.vi-lejere.dk/artikler/posts/for-meget-opkraevet-husleje-i-tre-ar/
#21: Du har delvist ret, og jeg elsker folk engagerer sig og undersøger.
Men, min oprindelige kontrakt er fra før 2015 og har ikke en trappeleje-stigning indlagt.
Derfor er den ugyldig helt tilbage til 2008, hvor kontrakten er indgået, og derfor kan man gå helt tilbage til der.
Men, det er jo bolignævnet der vurderer det, så nu ser vi. Jeg forventer ingenting, før der er kommet en afgørelse fra dem. Brug ikke penge du ikke har :)
#24 Det må du selv om, jeg siger det bare så du ikke får høje forhåbninger og bliver skuffet senere : - )
Jeg har undervist i jura på uni siden 2015, og har en kandidat i erhvervsjura og en kandidat i jura. Jeg er uddannet advokat.
Dit spørgsmål er ikke særligt kompliceret fra et forældelsesretligt perspektiv. Hvis du har et krav, så er det et helt almindeligt pengekrav. Almindelige pengekrav, som er mere end 3 år gamle, er forældede.
Beklager buddy. Håber du kan få noget for de seneste 3 år.
#25: Og jeg elsker vi herinde kan have sådan nogle forskellige karakterer, som f.eks. dig, som kan give sådan et indblik.
Jeg tror selvfølgelig på dig, fordi du har den baggrund du har. Det skal du endelig ikke tro, jeg ikke gør.
Det er også derfor jeg siger: Brug ikke penge du ikke har.
Lige nu gælder det mest om at få sat huslejen ned til et ordentligt niveau, og så tager vi det andet bagefter.
All good :D
#27: Så håber jeg det er okay jeg stiller dig et spørgsmål, som google ikke kan hjælpe mig med. Jeg ved du ikke nødvendigvis er lejelovsadvokat, men måske du kan svare på det alligevel.
Lejligheden jeg bor i er en ejerlejlighed jeg lejer privat. På min lejekontrakt står der udlejer private navn og adresse.
Slår jeg lejligheden op i Tinglysningen, står der et firma som ejer, med en adresse et helt andet sted, som er et anpartselskab, hvor udlejer er bestyrelsesformand.
Hvad gælder her?
Jeg er ikke så stærk i lejereglerne, men det er en lidt underlig konstellation. Tror ikke det betyder så meget for dig. Du kan vel rette dit krav direkte mod privatpersonen, hvis det er ham som står på din lejekontrakt, men hvis det ikke er ham der har modtaget din lejebetaling, så er det teknisk set selskabet du skal have pengene tilbage fra. Har du aldrig fået et brev eller en mail om, at han har solgt ejerlejligheden til et anpartsselskab?
Dette svar blev ændret 2 år siden af Nass.
Det er en smule underligt. Det er nok selskabets reg og kontor nr du betaler til.
Om kontrakten er mere eller mindre ugyldig tror jeg ikke betyder så meget for din sag. Et vilkår om skønsmæssig lejeforhøjelse kan være ugyldigt, uden at det påvirker resten af lejekontrakten.
Har du undersøgt, om du kan få kompensation for udlejers opsigelse? Man kan ikke bare opsige en lejer uden en god grund, især ikke, hvis udlejeren er en virksomhed og ikke en privatperson
#31: Jeg betaler husleje til udlejers private konto.
[quote quote=67003]Har du undersøgt, om du kan få kompensation for udlejers opsigelse? Man kan ikke bare opsige en lejer uden en god grund, især ikke, hvis udlejeren er en virksomhed og ikke en privatperson[/quote]
Se, dét var spændendene. Det må jeg undersøge. Men, det er jo så der den kommer i spil, om det er ulovligt for ham at udleje den privat, hvis hans firma ejer lejligheden.
Jeg tror ikke så meget det er et problem, at det er ham der selv der står på lejekontrakten, hvis reg og konto nr fører til selskabet. Det er nok ham der ejer selskabet. Det kan du se på CVR.dk når du har slået selskabet op, under "reelle ejere".
[quote quote=67005]Jeg tror ikke så meget det er et problem, at det er ham der selv der står på lejekontrakten, hvis reg og konto nr fører til selskabet.[/quote]
Reg nr og konto nummer fører til ham privat.
Men, jeg har fået lidt jeg skal undersøge kan jeg se. Jeg siger mange tak :)
#34 Hvordan ved du det, bare nysgerrighed? Kan man se det, når man overfører til nogen?
Han kan have et skattemæssigt problem, hvis han får lejeindtægten privat, når den tilhører selskabet. Det lyder ikke helt rigtigt. Men jeg er ikke sikker på, at det påvirker den lejeretlige situation.
Jeg forstår faktisk overhovedet ikke, hvorfor han ejer ejendommen i et selskab, hvis han gerne vil have lejeindtægten personligt. Der er jo også skatter osv., og den indtægt hører sammen med de udgifter. Det giver ingen mening for mig, måske en anden kan svare på det.
Hvis han slet ikke har oplyst sin lejeindtægt i sin årsopgørelse, så har han selvfølgelig et seriøst problem
[quote quote=67007]#34 Hvordan ved du det, bare nysgerrighed? Kan man se det, når man overfører til nogen?[/quote]
Jeps. Hvis jeg indtastet reg nr og konto nummer, kan jeg se hvem den konto tilhører. I denne her situation står udlejers navn, og ikke firmaets navn, som jeg ville have formodet, hvis reg nr og konto nummer tilhører firmaet.
Men, det er værd at undersøge.
[quote quote=67007]Han kan have et skattemæssigt problem, hvis han får lejeindtægten privat, når den tilhører selskabet. Det lyder ikke helt rigtigt.[/quote]
Aaah.. hvis bare Skat havde en tipper linje :)
#37: Jeg skal være ærlig, jeg bliver i tvivl her. Når jeg kigger på den bevægelse i min bank, kan jeg ikke se hvem der ejer den konto, men jeg mener, da jeg indtastede det i sin tid, så stod det der.
Og jeg har ikke lige lavet private overførelser siden. Det er jo Mobilepay vi bruger i vore dage.
Jeg tror jeg skal ringe til min bank og spørge dem
Det er en vild nedsættelse hvis det lykkedes. Jeg mener jeg gav omkring 1400-1500kr i husleje da jeg boede på et nedslidt kollegie værelse på 14kvm for vel snart 25+ år siden, hvor der var fælles køkken og det var i Vestjylland. Selv ved en nedslidt bolig, så lyder det som en vild forskel.
Hvad gav du da du flyttede ind, og er det bare fordi han har taget max % han må sætte det op om året i alle årene du har boet der?