Så er der sendt lidt afsted. Jeg håber skolen får det løst 🤞🏻
God jul 🎄
Hjælp mit barn bliver mobbet
Jeg delte historien med min kone, som også blev øm om hjertet. Så der er røget lidt skejser i din retning. Jeg håber, at I får løst situationen.❤️
Hej alle,
Meningen med tråden herinde var, at jeg følte at det var det eneste sted jeg ville kunne komme ud med mine frustrationer og følelser angående situationen vedr. min datters mobning. Intentionen var aldrig at få sponsoreret en ny flyverdragt, men at komme ud med hvor ked af det vores familie var over situationen, og hvad man kunne gøre i mit tilfælde.
I er nogle fantatiske mennesker. Jeg har bestilt flyverdragten og den er allerede på vej. Når den kommer skal i få at se en datter der kommer til at blive lykkelig :)
Jeg går desværre rundt med ting, der gør, at jeg er meget følsom, og da jeg selv har en baggrund med at være det mobbede barn i skolen, slog det alarmklokker for mig at opleve, at hun er ved at opleve det samme. Jeg har fået traumatiske diagnoser grundet min barndom ,og det er noget jeg hverken ønsker hende eller andre også kommer til at lide under.
Grundet min forhastede "forslag" om at få skiftet skole, var fordi jeg følte at tingene hobede sig op, med hensyn til både tyveri ,og nu hærværk med kort tids mellemrum, og det at man aldrig finder ud af hvem der gør det frustrerer mig. Jeg ønsker heller ikke at skælde det andet barn ud eller lignende, men ønske, at mobberen kunne komme frem, og dermed også få hjælp, da der altid ligger noget bag når et andet barn mobber.
Jeg er helt tom for ord hvor fantatiske mennesker i er. Jeg frygter dog lidt, at hvis hun allerede får den på dagen efter vi har modtaget den, at gerningsmanden kunne finde på at klippe i den igen relativt hurtigt, og at vi så står med endnu en flyverdragt der er ødelagt med det samme.
Men hvad skal vi gøre i situationen? For vi vil jo ende med for evigt at have bekymringen, for hun står jo også og skal bruge den nu grundet det kolde vejr.
Nogle der har nogle gode input til hvad vi skal gøre nu, fremadrettet, så det ikke sker igen?
Eller, ihvertfald mindske risikoen.
Dette svar blev ændret 7 måneder siden af TheMike.
Smig gerne mobil-nr til mig også, det dur ikke med børn der går og fryser her op til jul :)
Er der ikke noget overvågning så man kan se hvem der har ødelagt det ?
https://samvirke.dk/artikler/betaler-skolen-nyt-toej-eller-erstatning-hvis-mit-barn-kommer-til-skade-i-skolen
[blockquote]
Hvem skal så betale, hvis mit barn ødelægger andres ting?
I et raserianfald har en af drengene i 3. klasse smadret en af de andre elevers iPad. Skærmen gik i stykker, og selvom det er en overkommelig reparation, er det i de fleste tilfælde drengen (eller rettere hans forældre), der skal betale for en ny skærm eller en helt ny tablet, fortæller Anne Garde Slothuus:
“Når man skal vurdere, om et barn er erstatningsansvarlig for en skade, sammenligner man barnets handling med, hvordan et barn på samme alder normalt ville opføre sig. Det vil altid være en konkret vurdering i den enkelte situation, om barnet er juridisk erstatningsansvarligt eller ej.”
Er barnet erstatningsansvarligt, er det husstandens ansvarsforsikring, der skal dække. Ansvarsforsikringen er en del af indboforsikringen, og de fleste private ansvarsforsikringer dækker forsætlige handlinger, når barnet er under 14 år. Begår man med fuldt overlæg en skade, når man er ældre, kan der være undtagelser i dækningen.[/blockquote]
[quote quote=79905]Nogle der har nogle gode input til hvad vi skal gøre nu, fremadrettet, så det ikke sker igen?
Eller, ihvertfald mindske risikoen.[/quote]
Kan der laves en aftale med institutionen, at den bliver opbevaret ved en voksen, indtil situationen er løst? Jeg ved ikke om hun er i børnehave eller what not, men den kan vel opbevares et andet sted i en kort periode, så den ikke bliver ødelagt.
Jeg kan sagtens forstå din stress reaktion. Fight or flight er vores voksen reaktion. Flygter I fra situationen, bliver den ikke løst, og jeg tror ikke på din datter lærer noget positivt af det.
#25: Jeg tror ikke man må overvåge børn direkte på den måde. Og den artikel du henviser til er jo fin, men de skal lige finde den unge der har gjort det.
# 26 [blockquote]Og den artikel du henviser til er jo fin, men de skal lige finde den unge der har gjort det. [/blockquote] ja derfor jeg spurgte om der evt var noget overvågning jo :)
KK siger at det er helt fint at overvåge i skolerne, men nok langtfra noget man har brug for alle steder - https://www.kk.dk/sites/default/files/2025-09/08.09.%20Svar%20til%20Klaus%20Mygind%20%28F%29%20om%20TV-overv%C3%A5gning%20p%C3%A5%20kommunens%20folkeskoler.pdf - men nok om det.
Gal en træls situation, øv!
Har selv stået i lidt samme situation med en del episoder hvor vores datter blev mobbet - vi forlangte promte svar fra skolen og blev ved med at følge op til det blev løst. Det var en træls periode på et par mnd hvor vi hele tiden var efter skolen efter opdateringer, men det virkede!
Det kræver desværre ret meget arbejde at holde dem til ilden hele tiden fordi det er som de selv siger "svært".
Datter prøvede også at få klippet tøj i stykker, dog så hun hvem det var og forældrene var heldigvis meget beklagende og erstattede med det samme den fulde pris uden problemer.
Kan jeres egen forsikring evt dække det eller hvordan fungere sådan noget?
PS. Du skal bestemt ikke forsvare valget af flyverdragt - det er bare vigtigt at tøjet er i orden. Den model du har valgt er meget rimelig i pris - flyverdragter i dag starter nærmest ved 800kr og så op til 1500-2200 for de dyreste.
#25 Da vi nævnte det for personalet, sagde den ene voksne, at de har overvågning på skolen, og at de ville samle børnene dagen efter, og prøve at høre dem ad om morgenen om hvem det kunne være. De plejer at være gode til at få en tilståelse frem.
Dagen efter da min kone kom, fik hun at vide af en anden pædagog, at de ikke havde set noget på overvågningen, og det første hun skyndte sig at tilføje til samtalen var, at skolen selvfølgeligt ikke dækker hærværk.
Problemet er, iflg lovgivningen som jeg forstår, at skolen kun kan stå til ansvar hvis pædagogerne ikke har gjort det arbejde godt nok mht opsyn og sådan noget.
#26 det er ikke en løsning vi har prøvet at snakke med dem om, men det er værd at prøve.
Men man møder desværre ofte den med at der er for få voksne i forhold til børn, og det er sket på den skole hun startede på i sommers. Hun går i 0. Klasse, så børn har langt større ansvar end førhen i den periode.
#28 Vi har haft snakket med forsikringen, men der er en selvrisiko på 1000 kroner fik min kone at vide, og så gav det ikke mening at tage den videre der.
#29 Det lyder lidt spøjst at de ikke kan se, hvem der har gjort det, hvis de har overvågning i garderoben.. Kunne næsten overveje om de overhovedet har givet det et ordentligt kig, for det kan jo ikke være sket af sig selv..
Det med forsikringen er ret standard, for ellers ender de med at skulle betale for ret meget som tøj osv. der bliver ødelagt/skadet i løbet af en dag. Det samme gælder også den anden vej. Børn ødelægger meget af skolernes ting/ejendom og det slipper man heldigvis at dække. Der hvor jeg arbejdede fik vi nogle gange ødelagt store rudepartier, fordi børn kom til at køre ind i dem med mooncars.
Det jeg mest tænker på er, gav de udtryk for at de har "lukket sagen"? Vil de ikke gøre noget for at sikre at det ikke sker igen? fx rykke hendes garderobe direkte i kamera vinkel, låse døre i frikvarteret, så der ikke er adgang til sakse eller noget tredje.
Jeg har også tænkt om det overhovedet er nogle fra hendes klasse, for det er jo ikke ligefrem fordi en flyverdragt er nem at klippe i. Så det skal jo være en som har håndkraft nok til at bruge en saks der er god nok til det.. Ved selvfølgelig ikke om der overhovedet er et flow af større børn ved garderoberne.
Lyder som en mega træls situation.
Som skrevet tidligere i tråden kan det anbefales at i “tager styringen” i sagen, da skolen sikkert har “nok at se til”, hvortil situationen risikerer at blive nedprioriteret.
Det kan anbefales at udtænke nogle meget konkrete spørgsmål, hvor i tvinger skolen til aktivt at forholde sig til det, samt få det løst.
Kunne fx være:
Hvordan æbler skolen at vi bør forholde os til at hendes ting bliver ødelagt?
Hvilke konkrete tiltag påtænker skolen at tage for at få løst problemet?
Hvor lang tid forventer skolen at det kommer til at tage?
Hvis ikke det er løst, hvad er så næste step?
Hvis skolen ikke kan løse opgaven, hvile bør vi så kontakte?
Kom også lige til at tænke på om jeres datter er den eneste som får hendes ting ødelagt, eller om det er et “generelt” problem, hvor der bliver udøver hærværk / tyveri hos hende og hendes klassekammerater?
Jeg formoder at der efterhånden er samlet nok penge sammen til flyverdragten, men smid evt PM med nummer, så vil jeg gerne donere n 100 mand til en flaske vin til forældrene :)
*tænker
#29 Ja det synes jeg også, nu hvor vi fik at vide fra den første at der var overvågning på så det ikke skulle være et problem.
Det lyder ikke som om at skolen har tænkt sig at gøre mere.
Men, en god ting kom der i dag. Den stjålne bamse min datter havde på sin taske blev afleveret i dag af et barn der kom hen til os sammen med en af de voksne fra skolen.
Min datter blev utroligt glad for at se sin bamse igen, og hun spurgte hvor den var henne. Pigen der kom med den kiggede ned i gulvet, og mumlede at hun fandt den på gulvet.
Børn er som en åben bog, så det var jo tydeligt at se hvem der havde gjort det. Pigen har også før klippet i mit datters hår, og vi havde også lidt mistanke om det var hende der havde taget bamsen (og måske klippet i hendes flyverdragt).
#31 Jeg har ikke hørt noget, men ja jeg regner bestemt ikke at min datter er den eneste der kan blive udsat for lignende.
Jeg har tænkt mig at skulle have en snak med dem, om hvad der skal ske fremover. For det er jo gentagne gange det er sket.
Jeg tænker dog, at eftersom gerningsmanden er blevet fanget én gang, at se tiden an, om det forhåbentligt har sat sig i personen så hun stopper.
Folk har været utroligt søde herinde og vi har fået rigeligt til at købe hendes flyverdragt, men selvfølgeligt alt hjælp ville være fantatisk :)
Jeg har nok spillet for meget Robocop: Rogue City, for jeg læste titlen som "Hjælp mit barn bliver robot"
Vi var nede og hente hende i dag, og hende der gav hende bamsen tilbage sagde i dag at hun havde fundet den i skraldespanden mens hun kiggede ned.
Man kan stadig godt se, at hun nok har haft dårlig samvittighed.
Vi har modtaget hendes flyverdragt, og hun blev oven ud lykkelig over at have fået den. Hun havde virkeligt julelys i øjnene og råbte "jeg har fået den samme igen nu virker den!".
Hun er virkeligt glad for den. Tusind tusind mange tak for hjælpen.
Jeg ville gerne lægge et billede op der viser hvor glad hun er, men så vidt jeg kan se så er forummet frit tilgængeligt for alle, og vil helst ikke have der ligger billeder på nettet med hendes ansigt :(
Jeg nåede ikke engang igennem før jeg var på vej ned for at bede om din MobilePay...
Sig til hvis der mangler mere!