#19 Velkommen om bord. ?Jeg synes faktisk hellere ikke det er så slemt iht 160kr. Men er surt når det er små beløb der bliver købt for. Men sådan er det. Det er faktisk et af de steder hvor Postnord ikke har sat prisen op igen og igen. Mener det har været 160kr i lang tid. Man skal bare huske at det kommer oveni.
Moms og ekspeditions gebyr på replacement unit?
Er der nogen der ved hvordan den aftale endelig er kommet til stede. Har ikke rigtig kunne finde noget.
Dette svar blev ændret 4 år siden af NightBreaker.
#19 Det er en vare der ikke kan fås i DK/Europa, så der er ikke andre muligheder. Det er en handel/aftale der er indgået inden bagatel grænsen blev afskaffet. Og du får mig ikke til at tro at det her er en dårlig forretning for PostNord, men jeg kan så forstå at du synes det er helt fint at blive pålagt en extra regning på 2000%. Good to know.
Altså. PostNord er forpligtet til at opkræve told og moms på alle pakker, der kommer fra lande uden for EU. Det samme er UPS, DHL, Fedex og samtlige andre pakkefirmaer. Jeg tror ikke nogen af dem er billigere på det punkt.
Og den slags er ikke gratis at udføre. For det første skal der betales løn til personalet, og toldsystemer og -koder er et mega-kringlet system man ikke bare sætter en ungarbejder til. Det kræver træning og uddannelse. Dernæst er der udgifter til husleje, el, vand mv for de faciliteter, hvor fortoldningen foretages og pakkerne opbevares. Der lander et sted mellem 20.000 og 40.000 pakker fra Kina om dagen i Københavns Lufthavn, så det kræver plads. Og så er der drift og vedligehold af de it-systemer, hvor pakkerne registreres, indberettes, told og moms opkræves og regninger udsendes.
Det koster alt sammen penge, og langt mere end de skallede håndører PostNord får i porto for at omdele pakker fra Kina.
Jeg fik en mail fra ebay for en uge eller to siden hvor de skrev at de nu var i stand til at opkræve moms ved købet så der skulle man slippe for at betale post nord frem over
Jeg ved ikke om der bliver snakket forbi hindanden nu men der er forskel på told og moms her.
I gamle dage var alt under 80 moms og told frit mellem 80 og 1100(er ikke sikker på den øvre grænse) skulle betales moms men ikke told(nogle vare var der altid told på fx tobak)
nu har man slagtet grænsen på 80 og der er moms på alt den gamle told grænse på 1100(eller hvad den nu er) står stadig
Det sælgere nu kan gøre er at tage sig af momsen så man betaler den sammen med købet og slipper for en opkrævning hos postnord her ville #18 kunne have betalt de 8kr sammen med købet og skulle så ikke betale postnord noget
Jeg ved ikke om der er lavet ligende løsninger for told da jeg aldrig har købt noget dyrt nok i udlandet
Dette svar blev ændret 4 år siden af Memorianx.
#29 den nedre grænse på told er 1150kr, det nye EU system (IOSS) er for varer der har en værdi under 150€(~1150kr).
Som resultat har eBay annonceret at de automatisk opkræver moms til EU-kunder, men selvfølgelig kun for varer med en værdi under 150€ fordi systemet ikke er til varer med en værdi på over 150€. Postnord kan derfor ikke nakke den grundet told, Postnord har et samlet gebyr (som #19 skriver) på 160 kr, uanset om det er moms eller, moms og told der skal betales.
Så kan man så diskutere om det er godt som #19 også er inde på, jeg har hvert fald sjældent brug for at købe vare der kommer told på, og så er selvstændige kurererservices ofte billigere, og uanset hvad bedre end Postnord fordi de ikke holder din pakke gidsel.
Dette svar blev ændret 4 år siden af Fisker.
YES SIR. Ebay ka finde ud af det. Har bestilt en dumt spil fra Japan. Da det kommer til Danmark ryger det med det samme til Customs Clearance event og de må med det samme konstatere at Ebay har gjort det ordentlig. De har lagt 25% oven i varens pris og derfor blir der ikke lagt ekspeditions gebyr på min pakke og den er nu på vej til levering.
IOSS FTW!!
Dette svar blev ændret 3 år siden af Festival_H.
Er det selve ebay der kan se der skal moms på? eller er det sælgeren på ebay?
Jeg mangler snart mine elskede magic sponges fra kina som jeg før der kom nye regler bestilte fra tid til anden.
Jeg tror det er Ebay. Det var med på regningen fra starten. Den lagde selv 25% oven i prisen. Så hvis du laver en ordre og regner frem til at der er lagt 25% oven på den oprindelig pris, så skal du bare handle løs :)
Fakturaen har en VAT Breakdown og en IOSS kode som fragtselskabet sikkert kan slå op og se at alt er som det skal være og de kan glemme deres 160,- straf opkrævning.
Dette svar blev ændret 3 år siden af Festival_H.
okay det må jeg prøve ;)
tak for heads up!
Jeg venter også en pakke igennem AliExpress som skulle være forudbetalt moms, den er kun akkurat blevet modtaget i den kinesiske ende men kan se den allerede har track & trace nummer til Danmark :D
Men det er nok også godt det samme, ifølge Postnord udgør de 160 kr. jo akkurat de faktiske omkostninger, og det har det på magisk vis gjort de sidste 10+ år, og åbenbart stadigvæk på trods af inflationen på det seneste
Langt de fleste større handels platforme(alixpress, ebay, amazon ved jeg men tror måske pgså squarespace shop gør) understøtter systemet og hvis det fremgår at der er lagt 25% moms på burde den være god nok
Så er der bestilt magiske svampe! ;)
Når jeg bestiller fra Ali/pakker fra Kina - så er den sendt fra Holland..Sry' EU og DK T&S ;-D