[postquote quote=41506]
Hvis der er brug for at stemme om at komme ud, hvilket jeg helt personligt synes er utroligt kortsigtet, skal det jo nok ske. Men du vil gerne have, at vi fast hvert x antal år stemmer om hvorvidt, vi skal være med? Ellers er det udemokratisk eller hvad?
#18 & #20 Jeg har vist ikke sagt, at vi skal ud af EU. Men jeg har da svært ved at følge logikken i, at det kun skal være muligt at stemme om mere EU, men ikke om mindre EU. Hvordan er det demokratisk?? Her henvises der lige igen til #15, som var den kommentar, jeg svarede på før.
Som jeg sagde fra starten, så er jeg ikke ude i, at vi skal have gang i Dexit. Men EU kunne da godt trænge til en opstramning/slankning.
Ja tak til EU.
Jeg tænker vi er stærkere sammen end hver for sig, og endnu mere i fremtiden med som verden ser ud lige nu.
EU er i forvejen en økonomisk stormagt, og lad os endelig ikke sætte det overstyr.
Sgu lige meget om det har været rød eller blå. Så vil de begge gerne ud af den nuværende aftale.
Jeg har faktisk svært ved at vælge.
Kan se forskel i begge.
Jeg er klar til at stemme ja i 2030 = Når vi har et forsvar igen! ..lad nu se om det bliver til noget, bare med de 2% til NATO??
Ergo et klart NEJ d. 1 juni herfra.
Nej tak.
De hatte skal ikke forvalte en tøddel mere end de i forvejen gør.
De kunne passende stoppe det årlige rejsecirkus som finder sted mellem Bruxelles og Strassbourg.
Det bliver der kun spildt 1 lille milliard på om året.
Det bliver nej tak herfra.
Bliver altid mistænksom når de pludselig laver en afstemning om noget som er på 1 måde men som de pludselig vil have vi skal lave om på, så stemmer nej til at ændre noget og lade alting blive som det er bare for at være på den sikre side, man får alligevel kun det af vide som de vælger man skal vide.
Jeg tænker nu har vi ligesom stemt folk ind så tag dog de beslutninger der skal tages uden at inddrage hele klassen, hvis det er nødvendigt så stikker der nok noget under, stik mig min sølvpapirshat! Bjarne.
Det "forkerte" DR har en test til os:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folkeafstemning/test
Mit resultat = Oh dear..håber hun stadig kan lide at snave...?
Har lige set en FYSISK plakat fra Venstre... Noget a la: Vil du beskytte Danmark? Stem JA! Vorherre på hovdyr :-O
Øøøh..de 2% var SÅ svære at komme op på under liste V eller?
#28 ..og du er bare generelt træt af skeptikere Bevares! Standpunkter, måneder osv. De skifter jo ;-)
#28 Ja? jeg gik ud fra det var deres job.
Vi stemmer jo ikke om alle beslutninger så kunne vi jo ikke lave andet, hvorfor kan de folk som er ansat til det ikke tage de beslutninger?
Hvis det kun kan ændres ved folkeafstemning så er det nok bedst at lade det være.
#32 jeg forstår ikke helt din pointe. Du vil gerne lade det være, men på den anden side gerne lade det være op til folketinget som har stort flertal for afskaffelse af forbeholdet...
[postquote quote=41681]
-dut-'s pointe er jo netop at lige nu kan de folkevalgte politikere IKKE vælge om vi skal deltage i EU-besluttede udsendelser fordi vi har et forbehold. Så per definition kan vi ikke deltage.
Ved at afskaffe forbeholdet giver vi de folkevalgte muligheden for at vælge/Stemme om hvornår vi ønsker at være en del af EU-besluttede udsendelser og hvornår vi ikke vil. Så beslutningen om dansk deltagelse vil være i politikernes hænder og ikke op til EU selv at beslutte.
.... som jeg har forstået det.
#36 Tror der er 2 ting som er blandet sammen her.
A. Har en generel holdning om at de folkevalgte politikere skal træffe de beslutninger de er ansat til, de ved oftest bedre end os alligevel, især eftersom alle danskere skal have overforklaret hvad faen de egentlig skal stemme om til at begynde med.
B. Ligesom da politikerne alle sammen var enige om at Euro'en var en fantastisk ide, der skulle vi også spørges først, og der var jeg også af dem der sagde nej tak til det, jeg har sådan set generelt en holdning om at hvis det er nødvendigt at de spørge os om lov, så er det ikke meningen det skal ændres, jeg stoler aldrig på hvorfor de pludselig vil ændre på ting som de åbenbart ikke må ændre uden vores samtykke som borgere.
Tror de 2 overstående pointer måske blander sig lidt sammen her, men de er stadig begge sande for mit vedkommende, så jeg holder fast i at jeg synes generelt de folk der er valgt ind til at have magten skal beslutte de ting de almene borgere ikke har forstand på, og den konkrete sag siden jeg nu bliver spurgt, så bliver det et nej tak her fra da jeg ikke stoler på hvorfor de vil have det fjernet, men hvis de var kommet ud og sagt "nu fjerner vi det" så havde jeg nok bare tænkt.... "nå nå".
Edit: jeg forstår godt pointen om at vi skal give dem lov til at kunne beslutte mere uden os, men i forhold til EU ting så tænker jeg det er sundt nok som det er nu, lad dem lige lave et par fornuftige ting herhjemme først og når vi så føler de har styr på det, så kan de måske få lov at tage en beslutning på vores vejene i EU. :)
[postquote quote=41689]
"jeg har sådan set generelt en holdning om at hvis det er nødvendigt at de spørge os om lov, så er det ikke meningen det skal ændres"
Det er hele ideen med den måde som vi fordeler "magt" mellem DK og EU på og sikrer at politikerne ikke overdrager noget til EU som befolkningen ikke ønsker.
Og verden er jo i konstant forandring. Så begrænsninger tænkt ind i 1980 giver måske ikke mening længere i 2022.
De begrænsninger vil så gælde for evigt hvis hele befolkningen adopterede din holdning.
#38 Hehe ja det har du ret i, det gode ved gamle røvhuller er at de uddør, så er det godt det hele ikke kommer an på hvad jeg synes, men jeg har mere tillid til ting besluttet i 80'erne end moderne politik.
Hvis du skal spørge om lov så må du ikke. :)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Vi bruger cookies til login og dine indstillinger.
Læs mere i vores privatlivspolitik.