Jeg vil helst ikke tage side, andet det er noget lort for de fordrevne.
Vi er enige om at Israel er nogle banditter og at Hamas er nogle ballademagere.
Men, når man midt i en kæmpe konflikt, vælger at smide en raket efter Israel, så er det sgu da bare benzin på bålet.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/her-angriber-de-israel/10145104
Hvorfor vælger Hamas at blive ved? Er der overhovedet en modstand mod Hamas i Palæstina?
Er hele verden gået fra forstanden?
Jeg synes det er så ærgerligt at Israel Palæstina konflikten får så meget opmærksomhed. Det går ud over støtten til Ukraine som sgu er det vigtigste lige nu.
ja, der er også krig i Israel/Palæstina, men det er sgu ikke anderledes end det har været siden vi stjal et stykke land og gav til dem.
Lad dem slås, og lad os koncentrere os om det vigtige.
Meget kynisk tilgang til det, det er jeg klar over, men konsekvenserne af en russisk sejr i Ukraine er nu en gang større end hvad nu end der sker dernede
En ikke-betydningsløs del af demokratiske vælgere i USA meget utilfredse med Bidens støtte til Israels masseudrydning af civile. De stemmer næppe på Trump, da han nok vil have en tilsvarende politik, men det kan betyde de ikke stemmer, hvilket let kan resultere i en Trump-sejr ved valget.
[quote quote=64537]Men, der burde man (Jeg) så mene, at den andel af Palæstina der ikke er Hamas burde træde i karakter og sige nej over for Hamas.[/quote]
Det er vi helt enige om. Men enten gør de det ikke eller også bliver de slået ned.
(jeg ved det ærligt ikke)
#204 Det kommer ikke til at ske. Befolkningen tænker kun på at få mad og vand. Hvis det på et tidspunkt lykkedes de overlevende at få de basale nødvendigheder for overlevelse i en længere periode, er deres næste mål at finde et sted at holde til, som ikke bliver bombet inden for den nærmeste fremtid. Og derfra vil der være meget lange udsigter til noget der ligner et system, hvor de har indflydelse.
Derudover vil de næppe forsøge at gøre sig fjender med Hamas, som øjensynligt vil dræbe dem, for at indynde sig med Israel, som har dræbt mange af deres venner og familie, og stadig aktivt forsøger at dræbe dem.
Så stiller spanien sig på den rigtige side af historien
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/spanien-tilslutter-sig-anklage-om-folkedrab-i-gaza
Så kom The Lancet med et forsigtigt estimat på de samlede tabstal i Gaza baseret på de talte døde.
Næsten 200k
De optalte døde må formodes at være lavt sat da dem det tæller i høj grad er blevet dræbt.
In recent conflicts, such indirect deaths range from three to 15 times the number of direct deaths. Applying a conservative estimate of four indirect deaths per one direct death9 to the 37 396 deaths reported, it is not implausible to estimate that up to 186 000 or even more deaths could be attributable to the current conflict in Gaza.https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)01169-3/fulltext
Det er vildt nok at den folkemorderiske Zionistiske koloni er så desperat efter at hovere, at de offentligør videoen af Yahya Sinwar der dør den ultimtive kæmpende til det sidste martyrdød. Kæmpende med sine krigere på frontlinjen til det sidste, laver et laststand i en ruin og driver angriberne bort, hvorefter de sender en dræber drone ind efter ham - hvor han på trods af bamesår kyler en pind efter den i trods. Det vil blive husket i tusind år.
Havde Sinwar heddet Jahias Sinwaz og været en krigsherre i Thy i romersk Jernalder, så havde skjalde-kvadet om hans død været en del af vore litteraturkanon idag. De kunne simpelthen ikke give ham en større gave end at offentliggøre hans død.
De kunne have vist hans lig, og sagt han døde som en kujon der gemte sig bag sine børn og styret narrativet. Men det var de for dumme til. Det er det ringeste propaganda håndværk i historisk tid.
[postquote quote=67278]
Ja :-)
[postquote quote=70463]
Jeg læste det mere som en sviner af den måde IDF håndterede mediedækningen af det?
De åbnede en flanke de ikke havde behøvet at åbne.
#217 - Ikke nødvendigvis, men et oprindelig folks oprør og modstand mod en kolonimagt er altid legitim, jeg har været PFLP solidarisk i ca. 25 år. Israel har nul og niks eksistensberettigelse og det har jeg sådan cirka altid ment. Desuden var Israels håndtering som #218 er indepå amatøragtig at det skriger til himlen. De kunne have kontrolleret narrativet 100% og skyller det ud med badevandet.
Dette svar blev ændret 1 år siden af Emilsa.