Manglende diversitet i casting

15/07/2026 kl. 15:35 #1
Der har været en del kritik omkring manglende diversitet, og jeg har set clips af Andy Serkis der er ude og forsvare valgene. Jeg er dog ikke det mindste ked af at de vælger manglende diversitet. Jeg synes Andys forsvarer valget meget godt med at Hobitterne er meget lukkede og ikke bekymrer sig om hvad der foregår andre steder. Dårlig historie og elendig casting var jo årsagen til at Rings of Power floppede. For mig personligt ødelagde det vildt meget at de fleste Elvere ikke var flotte fantastiske væsener. At de så fik Durins kone vist frem, ødelægger lidt den generelle lore omkring at man aldrig ser dværg kvinderne, eller hvis man gør kan man ikke se forskel fordi de ligner dværge og også har overskæg. Så at de rent faktisk holder sig til loren omkring The Shire, ser jeg da som et kæmpe plus. Jeg er ved at kaste op over at vi ser Nordiske vikinge konger pludselig bliver til sorte kvinder, eller var det ikke også en engelsk konge der pludselig var blevet sort krøbling. Hvis I absolut vil lave inkluderende casting, så gør det begge veje, jeg venter gerne på at se en film om Kunta Kinte spillet af Ryan Gosling, eller Hitler spillet af Samuel L. Jackson. Ok, ville sikkert kun se sidst nævnte. Der er rigelig med fiktion og film der kan laves med passende blanding af folk, men lade være med at tage eksisterende litteratur eller historie og lav om i figurerne. Den næste run-of-the-mill generisk film der skrives kan det jo bare inkluderes som en naturlig del af historien, og så ville jeg ikke have noget problem med det. Det er da ikke som om der ikke var en blanding racer med i alle de film jeg så i min ungdom. Der var ingen krav om noget, og der var en fin blanding, og det passede ind i historien, og ingen brokkede sig. Predator, Beverly Hills cop, Lethal Weapon, Die Hard, Demolition Man, Blade, Independence Day, Pulp Fiction osv. havde da alle en god blanding af folkefærd og det passede da glimrende ind i historierne. Tingene var nemmere den gang, bad guys talte enten med tysk, russisk eller generelt bare med øst europæisk accent. https://arkaden.dk/film-og-serier/andy-serkis-afviser-kritik-af-manglende-diversitet-i-ny-ringenes-herre-film/ https://deadline.com/2026/07/andy-serkis-diversity-lord-of-the-rings-casting-1236981679/ Synes jeg det er fint der er en blanding af folk med i film, 100%, synes jeg man skal kunstigt stoppe folk ind i film hvor det giver NADA mening, nej. Tænker vel det er af samme årsag at The Odyssey modtager lidt kritik, de tager en klassisk historie, men tager en nyfortolkning af historien, krydrer den med en instruktør der går meget op i de små detaljer, men fejler på alt fra hjelm, kapper, rustning, skibe, moderne sprog, og ikke mindst en rapper som skjald. Og vel de 2 største kritik punkter går vel på hende der spiller Helena of Troy, og Elliot Page som en rolle som pt. ikke er nærmere defineret, men rygterne har sagt som Achilleus, men mon dog. Jeg synes Helena rollen er virkelig dårligt valgt, men ellers har jeg ikke de store ting at sige før jeg rent faktisk ser filmen, hvilket først sker når den kommer til streaming. Det jeg er mest forundret over er at John Leguizamo jo spiller græker i filmen, når han tidligere har nægtet at ville se Mario filmen fordi der var castet folk uden den rigtige nationalitet. Men så vidt jeg ved er han da ikke græker, men han har vel haft en holdning indtil han så en check.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
15/07/2026 kl. 16:00 #2
Folk i USA går alt for meget op i at tjekke bokse af. Diversitet er fint, hvis og kun hvis, det giver mening for fortællingen og ikke reducerer kvaliteten.

Dette svar blev ændret 11 dage siden af -dut-.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
15/07/2026 kl. 16:34 #3
Jeg er enig i det kan give nogle lidt sære visuelle udtryk engang imellem. F.eks. ligner Matt Damon mere en skandinaver end en græker, og Lupita Nyong'o en afrikaner. Det må også betyde at Zeus og Leda som hendes forældre må være afrikanske af udseende. Jeg synes dog der er noget mere råderum i en film baseret på mytology end historie. F.eks. synes jeg Lupita som Helen af Troja er mere acceptabel end Robert Pattinson som Martin Luther King, eller Zazie Beetz som Adolf Hitler. Jeg vil dog stadig foretrække en mere græsk udseende skuespillerinde i rollen.

Dette svar blev ændret 11 dage siden af Deadlights.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
15/07/2026 kl. 19:56 #4
Amerikanerne er blevet alt for woke, og for skræmte. Bare se på den seneste film omkring Snehvide. Hun var mørk i huden, selvom hun i historien er kridhvid. Der kan også se på den nye Harry Potter, hvor Snape lige pludselig skulle være sort. Jeg græmmes over det. Hvis du vil bruge en sort karakter eller lign, så skriv en historie hvor det passer ind i historien. Det andet er sgu for dumt.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
15/07/2026 kl. 20:08 #5
Det er en af grundene til monsterbarnet Trump blev valgt, Man skal pænt langt ud på venstrefløjen for at woke-kulturen trives godt, men er åbenbart næsten mainstream i store dele af hollywood, selvom det nok er lidt på retræte igen, bilder jeg mig ind :) Men ja, "diversitet" og "inklusion" går altid en vej åbenbart, og europæisk kultur, det er noget man skal skamme sig over og skide på, ifølge ideologerne.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
15/07/2026 kl. 20:12 #6
#2 Zazie Beetz ligefrem som Hitler, ja ok, det var da selvfølgelig også en mulighed. (Blev nødt til at slå navnet op da jeg var i tvivl om hvem det var. Det er jo også kun fordi det er bygget på et sagn, men stadigvæk, selvom de benytter den nye bog en kvindelig fortolkning af den oprindelige tekst, var Helena heller ikke sort i denne. Så det må jo være et valg taget fordi de gerne vil have at filmen kommer i betragtning til Oscars. Vi er tilbage til at de kunne have valgt et hav af andre figurer uden det havde gjort det store. #3 Enig, det er igen at gå på kompromis med en historie alle kender og elsker , lad dog være med at ændre det, og hvorfor ikke have rigtige kortvoksede med til at spille rollen som de 7 små dværge i filmen. det var der mange kortvoksede skuespillere der var lettere fortørnet over, en film hvor der rent faktisk havde været mulighed for 7 roller som så gik til CGI versioner. Og igen med Snape, hvis man allerede har en bunke bøger hvor han er hvid, og 7ish film, hvor han er hvid, hvorfor så ændre det det ?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
15/07/2026 kl. 20:33 #7
[quote quote=84367]Så det må jo være et valg taget fordi de gerne vil have at filmen kommer i betragtning til Oscars.[/quote] Jeg har set Oscars "hele mit liv", og det gør jeg stadig. Diversitetskravene er topfesne. Det handler ikke længere om at lave den bedste film. Øv.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Nintendo Influencer På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA
15/07/2026 kl. 21:23 #8
#6 Jeg synes oscars er udvandet og har været det i mange år. Folk har stemt på film, men de færreste har overhovedet set de film de stemmer på. Det har mere været en "hvilket studie har smurt udvalget mest". Og ja, diversitetskrav for at kunne få lov at vurdere om en film er god, burde jo aldrig være en ting. Jeg har faktisk ikke set flere af de seneste års kæmpe oscar nominerede film. Hverken Sinners, One Battle after another, Frankenstein eller Marty Supreme fra i år. Og kan faktisk ikke huske en eneste fra sidste år, året før mangler jeg også at se Oppenheimer. Mens jeg gik i stå med Killers of the flower moon. Jeg er faldet af på den med at se lige så mange film som i mine yngre dage.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
15/07/2026 kl. 21:39 #9
Ja, Helt sindssygt de ting de stiller op op som krav til Oscar´s. Vanvittig besættelse af casts farve og etnicitet Tæller Zendaya måske så kun ½ point fordi hun er mixed eller noget? Måske dna prøver så er vejen frem for dem? Tror en del vil kalde det, det det er, racisme.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/07/2026 kl. 11:23 #10
Og ja så synes jeg at andy har fat i noget og håber da at han kan få det lavet som han ønsker. Og det gør også jeg gerne vil se filmen. I det hele taget synes jeg at der er rigtig mange ildsjæle fra de 3 peter jackson film. Altså hele castet og de roller omkring the odyssey for mig til at være tilbageholdende med at se det, jeg har heller ikke set traileren til ende, syntes måske matt d virker ok valgt. Tror jeg venter og ser hvad der sker. Hvorfor diversitet fejler syntes jeg er at de altid går efter high profil/mest ikoniske rolle og presser sig ind der.. og altid i noget vi kender og elsker for hvad det er og var.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/07/2026 kl. 12:42 #11
#9 ja, man skulle tro at Hollywood hader penge, med den måde de opfører sig på.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/07/2026 kl. 16:59 #12
#3 Sandt, Trump er et godt eksempel på at være woke, hvor ens hudfarve (hvid) er altafgørende for om man kan få arbejde, til trods for at personerne ingen evne til udføre arbejdet. Beklager at Rachel Ziegler ødelagde filmen for dig, men du har altid originalen, havde måske også været et smartere hvis man ikke ønsker ændringer i historien :))
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/07/2026 kl. 17:19 #13
[quote quote=84379]Beklager at Rachel Ziegler ødelagde filmen for dig, men du har altid originalen, havde måske også været et smartere hvis man ikke ønsker ændringer i historien[/quote] Jeg kunne bare ikke se vhorfor snehvide skulle være farvet. Det er jo woke situation, og det skabte også en masse ballade. Den fik også en skod rating, og jeg frygter lidt den nye harry potter serie får en skod rating, selvom den kan være god, fordi den bliver ramt af det her woke miljø. Det er som om flere amerikanske virksomheder er bange for at følge historien, men at skulle tøjles med denne her lorte diversitet. Rob Schneider lavede en joke med diversitet, hvor han fortæller at et flyselskab ville ansætte baseret alene på diversitet, frem for de bedste. Den var faktisk meget sjov den joke.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
16/07/2026 kl. 18:00 #14
[postquote quote=84383] Det. er. fiktion. Det næste bliver vel at du bliver sur over sorte drager i House of the Dragon.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/07/2026 kl. 18:03 #15
#13 du har ikke ærlig talt tænkt dig at forsvare Snehvide? Jeg kan forstå at forsvare en ren faktisk god film, men den var jo en katastrofe. Og det er en fuldstændig valid kritik, fordi det giver ikke mening for fortællingen. Folk må gerne synes at noget er noget lort, det har du ikke patent på. Der er masser af fremragende film med diversitet i castet, men Snehvide er ikke en af dem.

Dette svar blev ændret 10 dage siden af -dut-.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/07/2026 kl. 18:24 #16
[quote quote=84385]Det. er. fiktion. Det næste bliver vel at du bliver sur over sorte drager i House of the Dragon.[/quote] Derfor skal man da stadig holde sig til den oprindelige historie. Hvis Snehvide er beskrevet som værende lys i huden og have en hvid hud, så skal hun jo ikke portræteres af en person med mørk hud. Det giver jo ingen mening. Så må man finde en histori, hvor der er en sort med, hvis man vil gøre det. Der er ingen grund til ligestilling for ligestillingens skyld. Man før vælge de korrekt, altså de bedste.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
16/07/2026 kl. 21:55 #17
Hold da op, hvor er I lette at krænke! Jeg har aldrig set nogen film eller serie og tænkt, at personen virkede malplaceret grundet hudfarve eller anden "wokeness". Rings of Power er faktisk en fed serie. Man kan ikke hidse sig op over hudfarven på en dværg i en fiktiv serie med så megen overnaturlige elementer. Sort havfrue og kinesiske prinsesser? Jeg er sku da ligeglad. Flere af filmene har været dårlige af filmiske grunde. Shit, noget lort... Derudover udvander I begrebet woke, som startede meget nobelt med at handle om den systematiske racisme i USA. Højrefløjen har så forsøgt at bruge begrebet så krænkende som muligt, og falder flere i fælden. Diversitet er ordet...
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
17/07/2026 kl. 03:18 #18
#12 Havde den fået gode ratings hvis hun havde været hvid da? Eller bruger du den bare til confirmation bias? Hvordan ser det ud for The Odyssey med en transkønnet og en sort i filmen? Er det også go woke go broke? Eller er der muligvis en chance for at jeres nonsens om at en films succes hænger på hvorvidt folk er hvide og har en pik nok ikke hænger sammen? #14 På hvilken måde det giver det ikke mening for "fortællingen"? #15 Alle film omskriver kildematerialet i en eller anden art, hvordan er Snehvides hudfarve central for historien? Mig bekendt handler det om en smuk prinsesse og en jaloux dronning som ikke længere er den smukkeste, men jeg erkender ikke at være super duper fans som dig og dut. Havde du givet den 10/10 og set den 40 gange hvis Margot Robbie var med? #16 Nogle folk falder bare for let i culture wars fælden :((

Dette svar blev ændret 9 dage siden af Fisker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
17/07/2026 kl. 06:14 #19
#17 Der er vel få personer fra The Odyssey alle folk har en holdning til fordi der har været et hav af film om den allerede. Øvrige figurer kan de jo nærmest gøre med hvad de vil. Og omskriver kildematerialet er jo som sådan fint alt efter fortællingen, problemet er bare at visse elementer for mig ødelægger det. Jeg har ikke set Snehvide, men for mig er det da mega selvmål at caste Zegler til rollen, hun matcher ikke beskrivelsen det mindste, og så caster de Gal Gadot som den jaloux dronning.. WTF, i min bog er hun da 100 gange pænere. Nu skal jeg ikke svare for #15, men Margot Robbie ville jeg fint kunne leve med i rollen. Jeg ville personligt også være i mod at de lavede remakes af Eddie Murphys film med en hvid i hovedrollen. Jeg kunne ikke se Tom Cruise som Axel Foley fra Beverly hills cup, eller Chris Hemsworth som Billy Ray Valentine i Trading Places. Det ville bare ikke virke. Har jeg læst en bog, der bliver filmatiseret, så har jeg jo allerede en idé inde i hovedet til hvordan vedkommende ser ud, og hvis det så pludselig bliver en hel anden type, så ødelægger det jo filmen for mig. Så er vi tilbage til, skriv en manuscript hvor det ønskede persongalleri matcher ind, og så har jeg ingen problemer med det. Altså med mindre det foregår i en historisk kontekst.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
17/07/2026 kl. 08:04 #20
#18 Det hænger ikke helt sammen med Snehvide, jeg synes fx også bl.a. at Liam Neeson ikke kunne erstatte Leslie Nielsen i Høj Pistolføring, men det har egentlig ikke så meget at gøre med om filmen er god eller ej, eller om casting er "woke" eller ej. Det har noget at gøre med at virksomheder er glade for penge og specifikt for Hollywood betyder det at man fokuserer på at genanvende etablerede franchises i stedet for at lave noget originalt. Jeg har dog svært ved at se for de to Snehvide fans at de kan være så betaget af at en historie fra 1800-tallet, der beskriver kvinden som hvid, at det ødelægger deres nydelse af filmen, rettere sagt var det nok konklusionen om at filmen der var dårlig som kunne benyttes til at videreføre ideen om at den er dårlig fordi den er "woke", hvor virkligheden nok er tættere på at Hollywood forsøger at lave "rebooted" en franchise med henblik på at malke den og at man fejlvurderet hvorvidt folk var villige til at se en franchise som i live action ikke er set i snart 100 år, filmen var formentligt udover dette heller ikke god, men det behøver ikke at være hovedrolleindehaverens hudfarve som er skyld i dette. Så hvorfor ikke droppe "culture wars"-narrativet og diskutere hvad det virkelig handler om,, nemlig et Hollywood hvor man genbesøger gamle film, bøger, m.m. og forsøger at etablere en franchise som ikke kun eksisterer på film men også i legetøj, bøger, tegneserier, spil, m.m.?
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.