#75 - Ja det kan vi hurtigt blive enige om, men international politik har ikke særlig meget med rigtigt og forkert at gøre. Jeg har længe savnet den samme grad af fordømmelse når USA kaster sig ud i et tilsvarende projekt og mange af dem der fråder af raseri over russernes ageren, var mere end villige til at stille vores forsvar til rådighed når USA gjorde præcis det samme mod lande vi ikke kunne lide.
Derfor er jeg nok blevet noget kynisk for hykleriet i den offentlige debat gør decideret ondt at se på.
Putin taler til nationen i aften, og den russiske regering har lige meddelt, at den vil anerkende Luhansk og Donetsk som uafhængige republikker.
Det virker som en ret voldsom eskalation af krisen, imo.
Så det godt. Han har erklæret noget lignende før, dog uden at der var soldater på grænsen, og da Duma'en foreslog det for nogen dage siden, der mente han, at det var en unødvendig eskalering af en krise, som kunne løses diplomatisk.
Sad og smågrinede lidt efter et kvarters tid, for der gik 19 min før han kom med hans pointe. Han havde for længst tabt den almene russer. Men hold da op en svada af fy-ord han fik fyret af om Ukraine :)
På tide at der er nogen der tager natpotten fra ham. Han kan anerkende løs herfra og til helvede fryser til, men de republikker bliver jo aldrig russiske, sådan som begge parter er kravlet op i hver deres træ.
Det er utroligt, at det kan ske igen...
Men det sagde man nok også om tyskerne i tiden 1933-1939, indtil man erklærede krig mod dem.
Fuld skrald på de økonomiske sanktioner! Davoy, Davoy!
[postquote quote=37492]
Den almene Russer tror at Ukraine er i gang med et folkedrab i Donbass regionen, og Putin rykker nu ind for at redde de stakkels indbyggere, som bare vil have lov at være en selvstændig nation. Civilbefolkningen er evakueret til Rusland, og han har formået at male et billede af, at de er en fredsbevarende stykre der komme separatisterne til undsætning.
Det er mit indtryk, at han ikke er lykkes skide godt med det.
Mange Russere er desuden bekendt med at de massegrave stammer fra 2014-2015, og intet har at gøre med folkedrab.
Med NATO har han derimod godt fat.
Man må jo følge praksis og bevæbne sig med tålmodighed ☺️
Skulle vi ikke sende 50 embedsfolk derover?
Kan være besparelser har udsat det. Vi sendte dog fregat med tomme missilbrønde ?
#93 Jeg er bare træt af det der symbol politik, man sender dem ting fra ww2 til at forsvare sig med. Danmark vil sende et har it nørder til at fortælle dem de skal opdatere deres firewall, det er lang tid siden og nu siger de at de ikke har fået nogen henvendelse fra dk om dette. Anyway så må vi se om der bliver nogle sanktioner som er vværd at føle på, elller om det gør mest ondt på os selv..
..godt jeg ikke har gas :-O
Nu når selveste gashungrende Tyskland inddrager Nord Stream 2 :-O
Bliver spændende om landfast til Krim - eller helt til Dnjepr!?
#93 Mht. DK fregat* Er de frosne pirater ude af fryserummet? (har ikke fået fulgt så meget med i den mission)
*Godt nok en sløv "fregat" den der Absalon klasse. 23+ knob! ..ikke specielt prangende.
Gad vide om alle de sanktioner overhovedet har den forventede effekt. Rusland må da være vant til det efterhånden.
Det er sku lidt sjovt at høre om alle de underlige ting som EU-landende bidrager med til ukraine. Ikke en skid reelt værdi men en masse forsøg på at lave noget PR og lige score "billige point".
Det eneste gode der kommer ud af det er at putin forhåbentlig lukker for gassen til Das Reich. Jeg tror det ville være den bedste katalystor til få gang i den grønne omstilling i EU. Der er ikke noget der motivere mere end udsigten til at fryse røven af i et koldt hus til vinter(I know!).
Er de overhovedet kommet hjem dernede fra endnu? Jeg ved godt pirat missionen er blevet aflyst, men de skal vel lige i dok 2-3 uger, når de kommer hjem, før de kan blive sat ind i Baltikum regionen.
Sanktionerne skræmmer dem næppe. I december hev de 5 billioner hjem i udenlandsk valuta, så det har været planlagt længe. Jeg tænker, at langt de fleste midler er flyttet, og aktiverne likvideret.
Og ja enig støtten til Ukraine er tåkrummende. Putin har taget dem fulstændigt på sengen. Heldigvis udnytter han ikke det momentum tilsyneladende.
En krig i Europa vil slå den igangværende grønne omstilling til lirekassemand.