Tesla konflikten - hjælp til at forstå

07/12/2023 kl. 12:02 #21
Kan godt se at der sidder et par stykker her inde som tydeligvis har en stærk mening om nyheden, men samtidig slet ikke har fjerneste anelse hvad de snakker om i forhold til denne situation. Hvad mainstream aviserne ikke fortæller jer er at mere end 90% af Tesla's værkstedets ansatte er slet ikke interesseret i en overenskomst med IF Metall og er stadig på arbejde under strejken, da de faktisk er rigtig glade for lønningen og arbejdsforholdene. Under hele forløbet fra da IF Metall gik i glinch med Tesla, blev de ansatte på Teslas værksteder aldrig på noget tidspunkt spurgt ind til hvordan de havde det og hvad de selv havde lyst til. Derimod oplever de akurat det samme som det Cancerman selv oplevede, hvilket var at blive intimideret og truert hvis man ikke makker ret og strejker eller bliver medlem. Og ja jeg arbejdede også selv på en fabrik inden jeg gik igang med min karriere, og kan 100% genkende oplevelsen, tillidsmanden var denne underklasse taber bodega type med konstant rynkede bryn, døde øjne og hængerøvs bukser, som truede med fyring hvis jeg ikke frivilligt meldte mig i 3F til over 1000 kr i måned/kvartal, kan jeg ikke huske. Jeg husker hvertifald at det var mange penge. Det komiske i hele den her situation er at IF Metall har erklæret strejke hos Tesla's værksteder, men alle Tesla's svensker værksteder arbejder stort set på fuld styrke. Dette viser blot at dette handler ikke om de ansatte, men fagforeningen IF Metall's egne interesser. De er ved at miste fodfæste i landet, og ser derfor denne kamp med Tesla som lidt af en overlevelses/relevans kamp for dem. Samtidig skal man huske på at kontigent til IF Metall er ret høj og folk betaler pension til fonden som fortsat gerne skulle kunne betale de høje lønningen til forforegningens ledelse. https://www.teslarati.com/tesla-sweden-technician-if-metall-strike/ https://www.teslarati.com/tesla-employee-laments-union-strike-sweden/ https://www.teslarati.com/tesla-owners-sweden-if-metall-strike/ https://www.teslarati.com/swedish-agency-fines-withholding-tesla-license-plates/

Dette svar blev ændret 2 år siden af knekker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 12:14 #22
Fagforeninger elsker indflydelse, som vi ser med den tyske bilproducent VW, så har de kæmpet sig op og ind på bestyrelsesposterne så de kan sidde der og fortælle firmaet hvordan den skal styres. Herbert Dies en høj rankeret VW ansat ville have firmaet til at lave en hurtigt skift fra fossil til EL biler, den plan var den tyske fagforening ikke med på da det ville koste arbejdspladser, da el bil produktion kræver mindre manuelt arbejde og mere automatisering, så fagforeningen fik Dies fyret og nu sejler VW fordi de ikke længere kan konkurre med Tesla og de kinesiske el bil fabrikanter, hvilket alt sammen resultere endnu flere fyringener hos VW fordi de risikere at gå bankrupt. Fagforeninger fungere bedst ved at holde sig i koliserne som en varsel at hvis virksomheden stopper med at behandle sine ansatte ordentligt, så kan det ende galt. Men fagforeninger skal holdes i en armslængde. De skal ikke ind og sidde i bestyrelser eller på andre indflydelsesrige poster. Jeg kan sagtens forstå hvorfor Elon og Tesla ikke gider bøvle med en flok inkompetente idioter, som har andre agendaer end hvad der er bedst for virksomhedens overlevelse og success, specielt når nu Tesla og Elon stiler efter at komme af med manuelt arbejde og i stedet automatisere deres fabrikker 99%. Noget som en fagforening 100% vil stå i vejen for.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 12:58 #23
[quote quote=61653]tillidsmanden var denne underklasse taber bodega type med konstant rynkede bryn, døde øjne og hængerøvs bukser, som truede med fyring hvis jeg ikke frivilligt meldte mig i 3F til over 1000 kr i måned/kvartal[/quote] Spot on ? [quote quote=61656]Fagforeninger fungere bedst ved at holde sig i koliserne som en varsel at hvis virksomheden stopper med at behandle sine ansatte ordentligt, så kan det ende galt. Men fagforeninger skal holdes i en armslængde. De skal ikke ind og sidde i bestyrelser eller på andre indflydelsesrige poster[/quote] Præcis! Man sidder ofte tilbage med den fornemmelse, at flere fagforeninger eksisterer for deres egen og ikke for medlemmernes skyld...
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 13:10 #24
#20 Ja okay hvis det står på en Tesla blog, må det jo være rigtigt.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
I ain't got time to bleed
07/12/2023 kl. 13:16 #25
[postquote quote=61661] Knekker har ikke helt fundet på det her koncept der hedder "Kildekritik" endnu :)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
07/12/2023 kl. 13:21 #26
Der er ingen tvivl om at det er en bevidst strategi fra en arbejdsgiver at isolere det enkelte medlem. Så at de netop tror at det ikke er en fordel at organisere sig, eller at deres forhold er bedre. (Dette er ofte, forkert, forstærket hos folk som tror de ikke er en del af "taber bodega folket) Men faktuelt set forholder det sig bare ikke sådan. Ironisk nok er de samme personer ofte dem som også tilslutter sig en politisk ideologi om at folk ikke må snylte på samfundet, skønt de selv snylter på resultatet af årtiers organiseret forhandling :)

Dette svar blev ændret 2 år siden af Fisker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 13:23 #27
#24 Jeg tror faktisk Knekker er meget kildekritisk - hvis indholdet udviser den mindste negativitet over for Elon. Så går internetdetektiverne i gang og finder ud af at journalisten engang havde en nabo, hvis fætter engang var i praktik i et olieselskab og derfor er artiklen et hit piece betalt af Big Oil eller noget lignende vrøvl.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 13:31 #28
#26 Elon er givetvis Guds gave til menneskeheden, ytringsfrihedabsolutist til det sidste (Medmindre du er en regering som vil blokere ham, har en Twitter konto han ikke kan lide, eller laver nyhedsartikler som får virksomheder til at smutte) :D
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 13:33 #29
Man ved man har fat i noget, når ens indlæg bliver besvaret med en masse råben, skrigen og personlige fornærmelser, uden noget egentlig modargument til den nuancering af historien jeg støtter op med fakta. LOL.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 13:38 #30
#28 Argumenter, tak, ikke bare meningsløst LOL-spam. :D

Dette svar blev ændret 2 år siden af Fisker.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 14:14 #31
#28 Jeg er sådan set rimelig ligeglad med den konkrete sag, jeg synes bare det er utroligt sjovt, at du bruger Teslerati som kilde samtidig med at du har været meget kritisk over for kilder, som du mener er biased over for Tesla af den ene eller anden årsag.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 14:48 #32
Jeg synes også at du er "utrolig sjov", bliv endelig ved med at sige en masse uden egentlig at sige noget, taget i betagtning den manglende modargumentation til min nuancering af historien, det gør du/i godt. Vi kender alle typen ; -)
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 15:43 #33
#31 Nu kommenterer jeg som skrevet ikke på konflikten, men på det ironiske i at din kilde er Teslarati, samtidig med at du har kritiseret andre for at bruge kilder, der er biased mod Tesla.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 16:04 #34
Altså hvis du har et problem med artiklernes indhold Paybacktime, så må du jo påpege hvor præcist de er forkert på den, så vi kan forholde os til det, men det har du nu meldt ud, at det har du ikke rigtig lyst til, så din pointe kan vi desværre ikke bruge til så meget. Eneste ironiske her, er nu er der forklaret adskellige gange at du snakker uden egentlig at sige noget, men det er som om du ikke rigtig vil forstå, for du bliver ved. Stakkels.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 18:03 #35
Finnerne er nu også med ifølge dr.dk. Bliver spændende at høre fra de tyske fagforeninger.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 18:46 #36
[postquote quote=61711] Man får jo helt lyst til at bryde ud i skønsang, evt. en spansk klassiker Vi skal strejke, kammerater Vi skal byde styret trods Lad maskinerne stå stille Det er tiden til at slås Tyve mand i kamp Fyrre fler går med Nu går også jeg kammerat, i kamp Hundred slutter op Tusind fler’ går med Kæmper jeg for dig Kæmper du for mig Kom fra havne og fabrikker Byggeplads og industri Vi må bryde herrers rækker Slås mod stat og politi Tyve mand… Slås mod nøden, slås mod uret Slås mod løgn og klassesvig De skal ikke få os kuet Vi skal alle slå os fri Tyve mand… Vor tålmodighed er bristet Vi har døjet magtens gru Og den frihed vi har mistet Er det nu tid at vinde nu Tyve mand…
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.
07/12/2023 kl. 18:59 #37
#33 Taler stadig ikke om indholdet men om at du gerne refererer til Teslarati, men kritiserer andre for at bruge kilder du betragter som biased mod Musk/Tesla. Tror ikke jeg kan forklare det tydeligere faktisk.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 19:10 #38
#Knekker, det er baseret på én mands udtalelser. Og hvor står det med de 90%? Jeg håber ikke du har ret i dine antagelser, for så siger du jo indirekte, at fagforeningen udnytter teslamekanikerne, nærmest som en gruppe castede arbejdere med "verdens rigeste mand som chef", til at drive storpolitik - på bekostning af de mennesker de foregiver at hjælpe. Jeg har også lyst til at kalde vrøvl på dig, men jeg ville dog ønske (medgivet), at jeg havde den liste med forbedrede vilkår for mekanikerne overenskomstaftale at kalde dig ud med. Det undrer mig simpelthen hvorfor der ikke laves journalistik på det her? Er det ikke hele sagens kerne at arbejderne får de bedste vilkår?

Dette svar blev ændret 2 år siden af Bams.

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 19:22 #39
[quote quote=61718]Og hvor står det med de 90%? Jeg håber ikke du har ret i dine antagelser, for så siger du jo indirekte, at fagforeningen udnytter teslamekanikerne[/quote] Hvis du oprigtigt gerne vil vide hvad er op eller ned, så kunne starte med faktisk at læse de 4 links jeg serverede dig på et sølvfad. Det er ikke noget jeg siger indirekte, det er faktum at fagforeningen har startet en kamp med undskyldning at de gør det for værkstedsarbejdernes skyld, vel vidende at 90% mekanikerne slet ikke er interesseret i IF Metall's overenskomst med Tesla, da de frygter at overenskomsten vil forringe deres nuværende vilkår. Så det du ser du ser foregå nu, er en fagforening som er igang med at spinne en falsk narrative for at retfærdiggøre deres kamp mod Tesla, for at få penge og indflydelse. Altså for egen vindingsskyld. https://x.com/NicklasNilsso14/status/1725557133435863479?s=20 Så meget som Kenkari, Paybacktime, forsøger at fremstille mine kilder som utroværdige, så er faktum bare at Tesla's værksteder stadig er oppe og køre som før. Så hvis artiklerne ikke talte sand, så ville vi jo se at ingen eller få kan få deres tesla biler repareret hos deres værksteder. Disse folk blander sig i en debat de intet forstand har på. Det er ret pineligt at vidne til. https://www.teslarati.com/tesla-owners-sweden-if-metall-strike/

👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
07/12/2023 kl. 19:37 #40
@knekker: Du siger 90% ikke strejker, men arbejder. Hvor har du de tal fra? Det har jeg ikke set endnu. Gerne fra en ikke-tesla orienteret kilde. Er der ikke nogle arbejdsgivere, IF Metall eller noget der kan bakke det her op, som du poster? Forstå os ret. Du kommer med en påstand, som er bakket op af en kilde, som er fra Tesla. Så er det da klart, at Tesla bliver favoriseret, hvis de skal fortsætte som medie. Så er der en eller anden dims på X du linker til. En Nicklas. Hvem er han? Du er nødt til at lære lidt om Kildekritik. Kanske Stultus kan undervise dig lidt i det som historielærer på et gymnasium.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
Der opstod en uventet fejl. Genindlæs 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.