[quote quote=61781]Der er ingen overenskomst lige nu, det er hele dilemmaet, som du nok ikke har sat dig ind i. Om de vil have den eller ej, så har IF Metall RET til at sige. Det skal i.[/quote]
Om jeg har sat mig ind i situationen, er faktisk lidt sjovt taget i betragtning at du under hele denne debat har blandet dig i en diskussion som du tydeligvis ikke har sat dig ind i, men som alligevel har en stærk mening omkring. Du kan åbenbart godt lide at udstille dig selv.
OP ville vide hvad der er op og ned i hele sagen, da den handler om hvad er rigtigt og forkert, hvem er de slemme osv, altså hvem har loven på sin side, men endnu vigtigere, hvem har den den moralske overhånd.
Har IF Metall ret til forsøge at forpurre Tesla i at drive virksomhed med sin strejke? teknisk set, ja.
Er det fra et moralsk synspunkt okay og fair at IF Metall strejker? Nej overhovedet ikke.
IF Metall har som sit seneste mafia træk forsøgt at få den tyske fagforening IG Metall til også at gå i strejke, men den tyske fagforening afviste IF Metall, med begrundelsen at sådan en strejke er ulovligt i tyskland, og deres begrundelse er i direkte strid med din uempatiske holdning til at det er deres "ret", uagtet hvor mafia ligende metoder den "ret" medfølger.
German trade union IG Metall labeled IF Metall’s strike against Tesla Sweden illegal. IG Metall shared its perspective on the Tesla Sweden vs. IF Metall issue. Germany’s trade union IG Metall turned down Swedish union IF Metall’s call to action against Tesla. “That would be illegal. You strike for your own business, for your own wages. A political strike would mean violating the duty to work, and then the employer could take action against the employees,” said IG Metall spokesman Markus Sievers. Most Tesla Sweden employees have chosen to stay out of IF Metall’s strike. They have cited many reasons to continue working, including good working conditions and decent wages. IF Metall has argued that the collective agreements are culturally significant in Sweden, despite Tesla employees’ opinions. IG Metall has a different perspective. “If IG Metall got to decide, Tesla’s employees would have a collective agreement. But the initiative must come from the employees,” said the press spokesperson for the German union.https://www.teslarati.com/tesla-sweden-if-metall-strike-illegal-ig-metall/ Og her rammer IG Metall hovedet på sømmet, hvilket er detsom jeg har argumenteret helt fra start. Konflikten er startet af IF Metall og IKKE støreste delen af de ansatte, da de ansatte er glade for deres arbejdsforhold og løn hos Tesla. En anden ting som du og Fisker virker til at se meget stort på, er det faktum at der ingen lovkrav findes i sverige der siger at et firma skal have en aftale med en fagforening. Jeg siger det lige igen, fordi dette punkt ser i ikke ud til at forstå. Der er ingen lovkrav i sverige der siger at et firma skal have en aftale med en fagforening. Sitautionen er den at en organisation(IF Metall) vil have aftalen i hus med Tesla, ikke de ansatte. Vi bor i et demokrati hvor største delen af de ansatte har valgt ikke at få denne overenskomst. Men demokratiet ser IF Metall stort på, så lige nu bruger IF Metall alle deres mafia triks de hive op af drejebogen i forsøg på at kvæle Tesla til forhandslingsbordet ved at involvere alle andre organisationer end de folk som strejken faktisk omhandler(mekanikerne). Dvs. Postnord vil ikke længere udlevere nummmerplader med posten til de nye biler. Rengøringsholdet gør ikke længere rent hos Tesla's værksteder, 3F har fået Pensionsselskab til at sælge sine Tesla Aktier. Alt sammen mens mekanikerne sagen drejer sig om arbejder videre. Hvis man ikke kan se det absurte i den situation, så er der jo noget helt galt. Nu plejede en strejke at forekomme når støreste delen af de ansatte var utilfredse med arbejdsforholdene, i en tid hvor arbejdsgivere ikke så nogen fordel i at gøre en arbejdsplads et attraktivt sted at være. Tiderne har ændret sig meget siden, og det har en effekt på fagforeningernes relevans. Så for at undgå at tabe inflydelse, så ser vi nu en fagforening(og ikke de involverede) rende rundt og lave ballade i form af mafia betoder, for at få deres vilje. Jeg kan mærke din mangel på empati for Tesla i denne sag Kenkari, så jeg vil prøve at tale et sprog som du måske forstår. Hvordan ville du have det med at jeg en dag stillede mig op hver aften foran din indgang og forhindrede kommunen i at levere din aftensmad. Når du spørger hvad jeg har gang i, vil du blive mødt med mine krav der inkludere at du skal underskrive en aftale med mig som vi begge skal blive enige om. Jeg er ligeglad om det er lovligt er ej. Hvordan vil du have det med det? Ikke så positivt stemt længere? Nej det tænker jeg heller ikke. Men din empati rækker åbenbart ikke længere end din egen næse. Når man som dig befinder sig i den lavere ende i samfundets hieraki, så er det jo dejlig og belejligt at køre had på de store "onde" rige virksomheder og mene at de bare skal ned med nakken. Ikke sandt?
Dette svar blev ændret 2 år siden af knekker.
👍 0❤️ 0😂 0😮 0😢 0😠 0

Introduktionen af kompensations planen blev i sin tid med en Tesla værdi på $59 milliarder i 2018, anset som værende ret vild og blev latterlig gjort af Tesla skeptikere, diverse mainstream medier samt Tesla shorts.
Elon var villig til at arbejde gratis uden en fast løn, hvilket var meget kontroversielt, da stort set alle CEO's i dag, kræver at blive betalt hundrede tusinder eller millioner af dollars i løn pr. måned uagtet hvor godt eller hvor elendigt de præstere, eller sagt på en anden måde, hvilken værdi eller tab de medføre virksomheden pga. manglende kompetence eller ligegyldighed.
Derimod den eneste belønning Elon foreslog var at han kun at bliver betalt i aktier, hvis og hver gang han præsterede og derved opnåede hver af disse 12 milepæle inden for et årti. Folk forestillede sig at han måske kunne opnå nogle af de første milepæle, men få troede han ville kunne ramme dem alle, da den sidste milepæl f.eks krævede at Tesla blev $650 millarder værd.
Kompensationspakken betød at han kun blev betalt hvis han skabte merværdi for alle tesla investore. Dvs. hvis Elon opnåede en milepæl og blev kompenseret, så blev tesla investorene også kompenseret i form af stigene aktie værdi, det var en win/win situation for alle involverede og derfor stemte 80%, altså majoriteten af tesla aktie ejerne for kompensationspakken.
Elon præsterede imod alle ods at opnå alle 12 milepæle i starten af 2020, altså 7 år før tid, og var derfor ifølge kompensationspakkens betingelser, berettiget til alle udbetalinger.
Men en person med 9 aktier bragte kompensationsplanen for retten og fik medhold fra dommeren i at fordi der var mistanke om at Tesla's Board of Directors var for gode venner med Elon, så var der mistanke om at Tesla investorene muligvis ikke blev præsenteret for den bedste kompensationspakken, efter den først blev forhandlet imellem Elon og BoD inden BoD stemte for den og satte den til afstemning for alle tesla investore.
Elon gjorde det umulige på så kort tid, skabte en aktie værdi på over 1600%, hvilket har gjort mange Tesla investore til millionære. En kompensationspakke som majoriteten af investorene stemte for, men åbenbart har en ejer af sølle 9 tesla aktier med hjælp fra en enkelt dommer, mere at skulle have sagt end majoriteten.
Sagen af godt nok noget af en farce, jeg ville være interesseret i at høre hvorfor du fryder dig over dette?
$56 milliarder er rigtig nok mange penge, og som du selv nævner, så har han alligevel fortjent dem i forhold til den merværdi han har skabt for Tesla og deres investore. Dommeren synes det var for mange penge, og begrunder sin dom med at det er i Tesla investorenes interesse at kompensationen bliver genforhandlet. Det ironiske i den påstand, er dog at det ser ummidelbart ud til at det kun er Elon haters og Tesla shorts som fryder over udfaldet, stort set alle investorene står uforstået overfor dommerens beslutning og generelle indblanding.
Sagsøgeren og hans advokater står til at blive kompenseret omkring 5-10% af kompensationspakken. Så vi snakker om en gevinst på $2-5 milliarder direkte ned i deres lommer.