[postquote quote=29252]
Det link får du ikke af mig, for jeg påstår ikke at "man" skal lade være med at lade sig vaccinere. Jeg siger vi løber en risiko ved at lade alle vaccinere, raske som udsatte.
Jeg kender ikke din situation i livet, så jeg aner ikke om du har en BMI på 35+, lider af flere sygdomme, eller om du er en gammel mand på 95 år, i så fald, ville jeg nok anbefale dig at tage vaccinen.
Min holdning er dannet ud fra den viden vi har om virusevolution.
Læs nedenstående.
Her er min kilde:
Ekspertgruppen om en langsigtet strategi for et genåbnet Danmark
Først lige en lille indledning:
Side 8:
"Naturlig selektion vil fremme forekomsten af varianter, der kan smitte værten hurtigere og mere effektivt. De ændringer, der ikke medfører en selektiv fordel for virus, eller nedsætter virus evne til at smitte, vil ikke sprede sig."
Herefter:
Side 9:
"Hvordan vaccination ventes at påvirke coronavirus evolution
Efterhånden som en større andel af de globale befolkninger har været smittet, eller/og er blevet, eller bliver, vaccineret mod coronavirus, vil der forekomme et stærkere og stærkere selektionstryk på virus. I lande med en høj vaccinationsdækning vil dette selektionstryk primært skyldes vaccinerne. Dette vil medføre, at virusvarianter, der er gode til at omgå det vaccineinducerede immunrespons, vil have en fordel frem for andre varianter. Hidtil har nogle VOC (alfa- og deltavarianten) spredt sig mere effektivt globalt end andre (fx gamma og beta). Dette mønster kan dog ændre sig, når vaccination bliver mere udbredt og selektionstrykket på virus vokser, da gamma og beta omgår det vaccineinducerede immunrespons bedre end alfa og delta.
Så længe der er omfattende coronavirusepidemier i områder, hvor der samtidig
vaccineres, og hvor mange derfor har nogen immunitet mod virus pga. tidligere
infektion og/eller vaccination, øges risikoen for, at virus inkorporerer bekymrende
ændringer."
Side 12, under 4 mulige hypotetiske scenarier:
"1) En ny virusvariant med større smitsomhed (også/især) blandt vaccinerede, og øget morbiditet og mortalitet
end de nuværende varianter. Disse ændringer kan ske i spikeglycoproteinet eller i andre virusgener ved punkt
mutationer og ved recombination. Sandsynlighed for ændringer, der gør virus mere smitsom - også/især blandt vaccinerede - er stor så længe antallet af smittede globalt er højt og vaccinedækningen øges i områder hvor smittetrykket
er højt.
Effekt: (Lav til) middel/stor. Vaccineeffekten kan formindskes i en hvis grad, om end det er ukendt i hvor høj grad. En
højere smitsomhed (bundet i en evne til at omgå det vaccineinducerede immunrespons, primært antistof responset)
vil være forbundet med en mindskning af den vaccineinducerede beskyttelse mod sygdom og død (som afhænger
både af antistofresponset og nok i endnu højere grad af det cellulære immun respons). En øget smitsomhed, der især
er udtalt for allerede vaccinerede, vil øge den negative effekt på epidemikontrollen. Selv hvis vaccinerne stadig har
nogen effekt, vil den øgede morbiditet og mortalitet potentielt presse hospitalerne. Hvis den øgede smitsomhed ikke
er associeret med en stigning i sygdom og død vil effekten blive mindre og evt. gå fra middel til lav."
"2) En ny virusvariant der kan undvige det vaccineinducerede immunrespons. Disse ændringer vil sandsynligvis
kræve en rekombination mellem spikegener fra forskellige VOC/VUI, mellem SARS-CoV-2 og en anden human coronavirus, eller mellem SARS-CoV-2 og en dyrecoronavirus.
Effekt: Stor eller middel afhængig af hvilken virus rekombinationen det sker med. Hvis det nye spikeprotein er meget
forskelligt fra det, der sidder i de nuværende vacciner, kan vaccineeffekten formindskes betydeligt eller helt forsvinde.
Epidemikontrol kan da kun opnås ved re-vaccination af befolkningen med en helt ny vaccine, og nedlukninger kan
blive nødvendige indtil sådan en vaccine findes, og/eller skrappe restriktioner og nedlukninger har bragt situationen
under kontrol. Hvis rekombinationen sker med en mindre alvorlig human coronavirus (HCoV-NL63, HCoV-229E,
HCoV-OC43, eller HCoV-HKU1) vil det betyde mindre, da en stor del af befolkningen allerede vil have nogen immunitet mod den virus’ spikeprotein. Selvom de ikke har beskyttende immunitet, vil de sandsynligvis ikke blive alvorligt
syge. Re-vaccination vil stadig være nødvendig, men epidemien vil ikke komme så meget ud af kontrol, som hvis
befolkningen ingen immunitet har."