Jeg er mest bekymret for elpriserne.
Samtidig med varme og transport bliver lagt om til el, går regeringen og folket mod at få lukket 'sort kraftværker'; Problemet er bare at de rene alternativer ikke rigtigt kan følge med, og da slet ikke når det går op for folk det kræver der kommer parker af solcelle anlæg og vindmøller i deres nabolag.
På et eller andet tidspunkt må det kulminere i høje elpriser; Regeringen kan så sænke afgiften som de allerede gør for dette segment, men så mangler der pludselig rigtigt mange penge til andre dele af vores samfund. Og det er næsten stensikkert den sænkning af afgifter bliver mindre og mindre med tiden.
To Elbil eller not?
[quote quote=28535]Problemet er bare at de rene alternativer ikke rigtigt kan følge med, og da slet ikke når det går op for folk det kræver der kommer parker af solcelle anlæg og vindmøller i deres nabolag.[/quote]
Det kan vi så takke "Atomkraft, nej tak" folkene for. En ting er, at vi ikke fik atomkraft dengang, men at landet stadig er totalt låst i opfattelsen om at atomkraft er det værste der findes er hul i hovedet.
Det er den reneste energikilde vi har pt. der kan følge med behovet.
#241 Nu jeg tog lige denne her fra NAT GEO.
"Nuclear energy is usually considered another non-renewable energy source. Although nuclear energy itself is a renewable energy source, the material used in nuclear power plants is not.
Nuclear energy harvests the powerful energy in the nucleus, or core, of an atom. Nuclear energy is released through nuclear fission, the process where the nucleus of an atom splits. Nuclear power plants are complex machines that can control nuclear fission to produce electricity.
The material most often used in nuclear power plants is the element uranium. Although uranium is found in rocks all over the world, nuclear power plants usually use a very rare type of uranium, U-235. Uranium is a non-renewable resource.
Nuclear energy is a popular way of generating electricity around the world. Nuclear power plants do not pollute the air or emit greenhouse gases. They can be built in rural or urban areas, and do not destroy the environment around them.
However, nuclear energy is difficult to harvest. Nuclear power plants are very complicated to build and run. Many communities do not have the scientists and engineers to develop a safe and reliable nuclear energy program.
Nuclear energy also produces radioactive material. Radioactive waste can be extremely toxic, causing burns and increasing the risk for cancers, blood diseases, and bone decay among people who are exposed to it."
Så man kan sige at selve processen er "grøn" med så alligevel ikke. :)
https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2016/03/24/is-nuclear-power-a-renewable-or-a-sustainable-energy-source/?sh=55684b88656e
[postquote quote=28529]
Jeg er meget enig, og ville nok egentlig helst bare vente med at skifte vores nuværende 1-2-3 år til ladestander problemet er løst. Konen er 1000% overbevist om at om 2-3 år er brugt værdien formodentlig stadig god.
Happy wife, happy life ..
#244 Jeg ville nok ikke købe en fabriksny benzin bil. Men jeg ville ikke have noget problem med, at købe en lettere brugt.
Glem du bare alle tosserne, der siger du er dum - de har ikke bedre ting at tage sig til.
Hvis jeres behov er en benzin bil, så køb det og kom videre. Lige meget hvad fanden man køber så er der afskrivning - du aner ikke, om der sidder en masse elbilsejere om 2-3 år og brænder inde med deres elbiler.
Det hele er så usikkert på nuværende tidspunkt, så der er ingen garanti for noget som helst.
#235 Tak :)
#236 Enig, forstår faktisk ikke at det kunne
gøres så billigt for en 300 km rækkevidde bil, som ikke var en UP eller en Zoe.
Selvom den tager 0-100 på 9,x så rykker den meget godt i starten af accelerationen. Er ganske godt tilfreds.
Now, hvem skal bruge en BMW E46 der kører 9,6 km/l? ;)
#244 Hvis vi glemmer for et stund at elbiler og afgifter på fossil biler kommer til at presse værdien på dem, så plejer folk med økonomisk sans, der gerne vil have en ny bil, at gå efter de biler som er ca år 2 gamle, for værdien af bilen falder mest inden for disse 2 år, men 2 år er samtidig stadig ny nok til at bilen endnu ikke kræver løbende reperationer der stille og roligt vil begynde at hobe op.
Nu spørger jeg lidt frækt.
Hvad er meningen med at sælge en ny bil inden for 2-3 år, der hvor den falder mest i værdi, hvis du netop vil undgå et stort prisfald?
Og hvorfor insistere din kone på at bilen absolut skal være ny? Drives hun af ego, eller hvor er logikken her?
Hvis penge er begrænset, og man vælger at købe ny bil, så er tanken vel at man ofte gør det for at beholde den i mange år fremover, da du så ikke lider det store tab efter 2-3 år og du ved at bilen er passet godt på.
Happy wife, happy life ..Hun skal bare sættes på plads med økonomisk logik og, hvis du spørger mig, i stedet for at simp ud og lade hende tage sådan et økonomisk idiotisk valg.
Dette svar blev ændret 4 år siden af knekker.
Ifølge mine egne ikke videnskabelige beregninger, som nogen som sikkert kan verificere bedre end mig, så jeg spare ca. 900kr om måneden på "brændstof" ved at skifte til en elbil.
Har taget udgangspunkt i Clever abonnement.
https://imgur.com/DDjbryx
#250 Regn med 0.2 kWh pr. kørt km. Så rammer du formentlig et gennemsnit henover et helt år ved blandet kørsel (Motorvej, landevej, by).
Så i dit regnestykke vil du bruge 400 kWh om måneden, og ikke 311.
Derudover så er anbefalingen at du max lader til 80-90% ved hverdags kørsel (100% er til lange ture).
Så dit antal opladninger om måneden vil være mere, ikke at det ændrer kWh forbruget ;)
#252 Det kommer meget an på dit kørselsmønster, kørestil m.m. men jeg tror også 200 Wh/km er mere retvisende i virkelighedens verden. Så kan du altid blive positivt overrasket hvis den er under.
Hvis du virkeligt vil gå i detaljen med elforbruget, så vil der også være et vidst tab under opladningen. Du skal nok regne med at omkring 5-10% af energien går tabt på vej ned i batteriet. Så der er en lille sjat mere i refusion :p
Det er lækkert med nedsat elafgift og fuld refusion :)
Dette svar blev ændret 4 år siden af TabascoPreben.
Problemet er bare at de rene alternativer ikke rigtigt kan følge med, og da slet ikke når det går op for folk det kræver der kommer parker af solcelle anlæg og vindmøller i deres nabolag.https://kefm.dk/aktuelt/nyheder/2021/feb/danmark-bliver-en-oe-rigere-verdens-foerste-energioe-etableres-80-km-ude-i-nordsoeen
Energiøen bliver anlagt som en egentlig kunstig ø, der skal samle og fordele strømmen fra omkringliggende havvindparker. Øen vil i første omgang have en kapacitet på 3 GW og kunne dække 3 mio. europæiske husstandes strømforbrug. Det udvides på sigt til 10 GW..../// ///.... hvilket er nok til at forsyne 10 mio. husstande. Når øen udvides, forventes den som minimum blive på et areal svarende til 64 fodboldbaner.Der er iøvrigt ikke nødvendigvis noget galt i stigende el-priser, det tvinger dem der producerer elektrisk skarammel til at blive aggresivt ved med at formindske strømforbruget på deres dimser - såfremt de ønsker at afsætte dem.
Så kommer der også en elbil her i familien: Vi har lige bestilt en EQA til konen. :-)
Så kan det være jeg kan gå lov at have min i fred :-D
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-11-saa-meget-koster-en-liter-stroem
Det kan være billigere men også dyre iht. Udgifterne iht. Kørt km.