[quote quote=34742]
#1156 de tal viser jo blot at vaccinerede havde en endnu mere fordelagtig faktor end en faktor 4 før (som jeg nævnte lidt tidligere har vi diskuteret hvor faktoren hed 4.5). Der er stadig tale om 4 gange så mange uvaccinerede (per 100.000) som indlægges.[/quote]
Hvem prøver du at overbevise?
Hvor har jeg påstået at vaccinerne ikke giver bedre beskyttelse mod sygdom?
Det jeg fremhæver er at der er ret kraftige indikationer på at virussen i højere grad rammer vaccinerede, om det er grundet den negative beskyttelse vaccinerne giver efter 90+ dage, skal jeg ikke kunne sige, men det er i og for sig også irrelevant, for stigningen er der unægteligt, og Omikron kan ikke være hele forklaringen, da den først blev dominerende midt/slut december.
[quote quote=34742]Derudover hvis vaccinen er mindre beskyttende (men stadig beskyttende), så må man også forvente en større relativ ændring hos de vaccinerede, da de har være meget beskyttet mod tidligere varianter. Det er jo ikke en korrekt måde at sammenligne farligheden.[/quote]
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din logik.
Du har en gruppe som slet ikke er beskyttet, de uvaccinerede.
Så har du en anden gruppe der er fuldt vaccineret, og burde være beskyttet, selv mod indlæggelse.
Alligevel overbeviser du dig selv om at det er helt normalt og lige efter bogen, at denne beskyttede gruppe, vil se større stigninger i smitte og indlæggelser end den ubeskyttede gruppe. Kan du komme nærmere ind på hvordan du kan lande ved denne konklusion?
[quote quote=34742]At det har været mere fordelagtigt ved tidligere varianter at være vaccineret betyder ikke at det er en dårlig ting af være vaccineret, det er simpelthen en fejlslutning. Hvis indlæggelsestallene er ensbetydende med åbent eller lukket samfund, så er der ikke så meget at diskutere.[/quote]
Hvis vi ser på stigningen i Danmark fra uge 37 til uge 1, så er udviklingen i smitte blandt vaccinerede ca. 6.5 gange større, end blandt uvaccinerede. Ser vi på indlæggelser, er stigningen ca. 2.5 gange større blandt vaccinerede. Havde vi ikke haft nedlukninger og restriktioner, havde tallene med al sandsynlighed udviklet sig endnu større for den vaccinerede gruppe.
Desuden har vi i denne bølge flere indlagte, sammenlignet med tidligere bølger.
Vi har haft mindst 4 dominerende varianter i Danmark på et år, hvis vaccinerne konstant er forældede, ikke forhindre smitte, og tilmed øger vaccineredes risiko for at blive smittet efter 90+ dage (og giver 0% ved 60 dage), samtidig med at de øger risikoen for nye ukendte dominerende varianter opstår, så har de i min bog spillet fallit.
[quote quote=34744]F.eks. lad os sige et en person før var 90% beskyttet mod at spise tudekiks, men nu er 50% beskyttet. Så er det en stor relativ ændring. Men hvem vil du helst være: 50% beskyttet mod tudekiks eller ikke beskyttet mod tudekiks (på trods af ingen relativ ændring)?[/quote]
Det kommer vel an på hvad den absolutte risiko er ved at spise tudekiks?
Ifølge University of Oxford har jeg 0.0356% risiko for at blive smittet og indlagt med Covid-19.
Ifølge Pfizer , giver fuld vaccination mig en beskyttelse på 70% mod indlæggelse, hvis jeg smittes med Omikron.
Dvs. min absolutte risiko ville være nedsat til 0.01068% sammenlignet med 0.0356%.
Ville jeg bekymre mig om nogle af tallene? Nej, det ville jeg ikke, slet ikke når min absolutte risiko for at blive smittet og dø, uden vaccine, ligger på 0.0004%.