Jeg forstår ikke helt, hvad Tesla-konflikten handler om, men har 2 bud:
1) Fagforeningen og dets medlemmer ønsker principielt at Teslas værkstedsarbejdere skal være på overenskomst (om vilkårene er bedre eller dårligere en deres nuværende)
2) Fagforeningen og dets medlemmer ønsker at forbedre Teslas værkstedarbejderes vilkår ift. deres nuværende ansættelsesaftale. I så fald, hvilke forbedringer er der tale om?
3) Hvad handler den rigtigt om :D ?
Tesla konflikten - hjælp til at forstå
Som jeg har fulgt med, så er det 1)
Tesla's medarbejdere i Sverige har ikke overenskomst, og det vil, hvad der svarer til 3F, gerne have de får. 3F i Danmark vil så sympatistrejke, selvom de har aktier i Tesla.
Det er tosset i Danmark hvert fald.
Synes det er ret vildt at Elon går så hårdt imod det. Giver ikke mening for mig. Lad dem nu bare for den overenskomst.
Jeg ved ikke hvad jeg skal tænke om det før jeg har læst Knekkers helt sikkert 100% objektive og nøgterne analyse af situationen.
Det går ud på at Musk idioten ikke accepterer den svenske model, mage til den danske, som går på at det er fagforeningen og arbejdsgiverforeningen der i fællesskab aftaler vilkår og lønninger på arbejdspladsen, det som de sidste 100 år har hævet arbejdsvilkår og levevilkårene for stort set alle, både i Danmark, Sverige og Norge.
Der er mange der mener fagbevægelsen er totalt unødvendig i vore dage, men prøv at forestille Jeg at alle får lov til at gøre som fjolset prøver, så skal arbejdsvilkårene da hurtigt blive banket tilbage til før stenalderen.
[postquote quote=61609]
Han frygter jo, at det vil sprede sig.
Har de gode vilkår under ansættelsen? Måske... Jeg ville være bekymret for, om medarbejderne er ligeså godt beskyttet, hvis der opstår konflikt/ulykke.
Dog bør der være samfundsbestemte regler og procedurer, som så træder i kraft, som de nordiske lande ofte har.
Hvis nogen har en god kilde med direkte citering af de svenske mekanikere, så er jeg faktisk interesseret i at høre det fra hestens egen mund, inden debatten klammer over i for/mod fagforeninger.
Det er sgu da det det går ud på, musk nægter dem at være i det forbund som mekanikere, elektrikere og så videre står i i Sverige, langt størsteparten af alle faguddannede i de nordiske lande er organiserede.
Jeg har aldrig været stort fan af fagforeninger - ikke pga jeg ikke synes det er en god ide at organiserer sig, men jeg kan ikke fordrage nogle af de mafiametoder som de bruger.
Dog virker det totalt hul i hovedet, at Musk er så meget på tværs.
Der er ikke nogen der kammer over noget her, Jeg er fløjtende ligeglad med om folk står i krifa eller noget andet, eller ingenting, men folk har lov til at beskytte sig selv så godt de kan, det skal et røvhul som musk sgu ikke diktere.
McD var hellere ikke meget for det i sin tid, da de kom til Danmark, men nu er de da meget glade for det.
#0 Uden at have fuldt ret meget med i sagen, men blot set et interview med Elon Musk hvor han kort kommenterer sagen. Er mit indtryk at Elon synspunkt bunder i 2 ting.
1. Han er af den "gamle skole", lidt a la venstre's "enhver er er sin egen lykkes smed"....og mener derfor at sådan noget som lønninger skal baseres mere på arbejds indsats og deraf fortjeneste....og ikke "dikteres" ude fra(ville han sige) af nogle slipse mennesker der sidder på et kontor og drikker kaffe hele dagen....og er bange for at miste deres job eller gå ned i løn, hvis de mister medlemmer. Noget i den stil, forestiller jeg mig Elon ville beskrive hans tanker om fagforeninger.
2. Og skulle Elon endelig vælge at "blå stemple" at hans medarbejdere i EU får overenskomst mæssigt dikteret løn og vilkår.....hvad så med hans medarbejdere i resten af verden? De vil jo følge med via medierne og Elon kunne måske frygte de andre vil forlange noget lignende....og dermed "fordyre" hele Tesla's produktions apparat.....og dermed forringe Tesla's konkurrence evne, når det kommer til at kunne tilbyde billigere Tesla'er i fremtiden.
Men spændende hvad det ender med! :-)
Måske en slags kompromis løsning....hvor Elon stadig siger "skråt op" til fagforeningerne, men istedet går med til en eller anden form for aftale om forbedret vilkår ved f.eks. fyringer eller et "officielt" minimum lønnings niveau for de ansatte uanset stilling.
Det kommer nok også på et strategisk træls tidspunkt tænker jeg....hvis det er korrekt hvad medierne skriver, at Elon's plan fremadrettet er at gøre Tesla's biler mere tilgængelig for flere mennesker ved at sænke priserne. Her vil højere lønninger (og måske krav om færre arbedjstimer/overabejds tillæg mv.) til samtlige medarbejdere i produktionen, jo modvirke Elon's plan for Tesla! :-)
Noget andet er, som jeg forstår det, så har Elon haft sit standpunkt mht. fagforeninger altid....dvs., da man sagde "ja" til at opføre Tesla fabrikker, kendte man Elon's holdning til dette emne. Hvorfor vente til nu, med at "gøre oprør"? Er der mon en udspekuleret dagsorden bagved? Evt. af fagforeningerne, som jo har kendt til arbejdsvilkårene hos Tesla længe?
Og omvendt, burde Elon ikke have forudset dette komme, hvis han havde sat sig ind i hvordan arbejdsmarkedet ser ud i EU? Var han evt. blevet lovet noget andet eller stillet noget andet i udsigt, da han i sin tid skulle finde en placering til sin fabrik i Sverige??
Vi mangler lidt detaljer, tænker jeg! :-)
Nu er det startet her i Norden men tænker traditionelt er fagbevægelsen ret stærk i Tyskland og Frankrig, så spændende er det hvad der sker med Tesla fabrik i Tyskland?
Mit indtryk er at det nok kan komme til at trække ud. Tesla Tossen virker meget stædig så vil nok forsøge at undgå at få det lukket, hvilket nok vil få konflikt til at bredde sig
[postquote quote=61618]
Når du skriver mafiametoder mener du så ulovligheder som du har politianmeldt eller mener du om deres lovsikrede rettigheder for at de effektivt kan have forhandlingskraft?
[quote quote=61632]Når du skriver mafiametoder mener du så ulovligheder som du har politianmeldt eller mener du om deres lovsikrede rettigheder for at de effektivt kan have forhandlingskraft?[/quote]
Jeg mener f.eks. den stodder af en tillidsmand, det forsøgt at true mig i fagforening, da jeg en kort periode arbejdede på en fabrik inden jeg startede på universitetet.
Så kan du selv åbne aviserne og finde eksempler på deres tåbelige og til tider truende adfærd - f.eks. i CPH lufthavn.
#12 Fagforeningens agenda er som sådan ikke skjult. De ønsker rimelige forhold og løn for medlemmerne. Omvendt er Musks agenda at få så meget som muligt ud af medarbejderne og give dem så lidt som muligt. Fra USA er han vant til arbejderne blot er en slags underklasse man kan trampe på, da de derovre ikke har samme stærke fagforeningskultur som vi har.
Dette svar blev ændret 2 år siden af Deadlights.
#15 Nej, nej. Jeg har ikke grundlæggende et problem med fagforeninger.
Desværre så synes jeg at mange af de danske har nogle meget kedelige tendenser.
Bla. deres trusler mod medarbejdere der ikke er medlem eller hvis de er medlem af "den forkerte"
Ideen er god nok - desværre så er der bare lidt for mange idioter i 3F, Dansk Metal osv. der ødelægger det for resten.
#16 det virker også mest logisk for mig, altså at fagforeningens modstand, skyldes et ønske om at forbedre vilkårene for de ansatte.
Det ærgrer mig, at man ikke kan se/finde mere specifikt, hvilke vilkår det er overenskomsten kommer til at forbedre. Det ville jeg selv være meget optaget af, hvis jeg var svensk Teslamekaniker.
PS. Generelt synes jeg det er svært at være for eller imod noget, når jeg ikke kender substansen i konflikteten. Og jeg tænker på om andre mennesker med stærkere holdninger, så har de informationer jeg mangler?
Dette svar blev ændret 2 år siden af Bams.